Paharul plin al Targului de Turism

Inainte sa ajung la Targul de Turism al Romaniei mi-a picat un ochi pe un articol in care se vorbea despre boicotul marilor operatori care au decis sa nu participe. Din viteza nu am citit motivele si de aceea, la sosirea in pavilionul central, am avut o mare surpriza. Am vazut un spatiu larg, dominat de o scena, cateva simboluri romanesti realizate din polistiren alb si o promovare masiva a Romaniei. Sa recunosc? Da, am fost placut surprinsa. Stiu ca am defectul de a gasi ceva bun in orice lucru – sa nu exageram, nu chiar in orice -, stiu ca nu sunt un mare fan al turismului din Romania fata de care as avea multe de carcotit, dar undeva in sufletul meu m-am bucurat. Am simtit ca se face totusi ceva pentru promovarea tarii. Da, s-ar fi putut face mai bine si mai frumos, in asa fel incat sa nu te incerce o senzatie de pustiu la prima vedere, da, poate ca ar fi trebuit gasita o solutie ca marii operatori sa nu fie indepartati si targul sa nu se transforme intr-o mare campanie de promovare a Ministerului Turismului. Una peste alta, daca ma uit la partea plina a paharului, e prima data cand intru intr-un targ si, in loc de talmes balmes-ul obsnuit gasesc un concept, o idee, o incercare de a iesi din banal si din combinatia masute / pereti albi / afise / castronele cu alune.

Targurile din Romania sunt in general un dezastru, un balci infiorator, cu standuri lipsite de orice inspiratie, cu o organizare a spatiului sufocanta, cu vizitatori care se calca pe picioare si iti taie orice chef. Ma tot intreb cand va veni vremea aceea in care Romexpo si expozantii vor intelege ca in stilul acesta nu se poate continua si ca, daca participarea si spatiul acolo costa o caruta de bani, modul de prezentare ar trebui sa fie o limuzina. Degeaba dai banii sa fii acolo, daca felul in care apari si spatiul in care esti inghesuit lasa de dorit!

Din perspectiva aceasta inteleg agentiile care au refuzat sa participe. Pe de alta parte nu vad de ce au fost deranjate de nevoia de promovare a Romaniei. Ne plangem ca tara nu este promovata si cand se intampla ne plangem iarasi. Turismul romanesc este undeva la subsol si agentiile de turism se alinta pentru ca nu vor sa fie „cocotate” la etaj. Hai sa facem o presupunere; nu stiu preturile si daca ma insel imi cer scuze, dar banuiala mea e ca locurile la „balcon” sunt mai ieftine. Nu ar fi fost o solutie ca din diferenta de pret agentiile sa incerce sa isi asigure o prezenta inedita acolo? Repet, nu ma pricep, nu am fost acolo sa inchei afaceri. Sunt un simplu calator care astazi, in conditiile create de tocmai acest boicot, s-a simtit al naibii de bine.

Am avut loc sa respir, am apucat sa imi aleg pliante care descriu si promoveaza diverse zone, am vorbit cu reprezentati ai Austriei, Greciei, Bulgariei, Frantei (in limba lor, pe cat m-am priceput). Si stiti ceva? Chiar daca erau la etaj am ajuns la ei si le-am apreciat felul in care s-au prezentat.

Inca ceva despre mine, care poate e important: eu nu mai calatoresc de mult cu ajutorul unei agentii de turism si prefer sa imi impart timpul si destinatiile dupa cum doresc, sa am flexibilitate si libertate. Nu ma tem, exista motive sa apelezi la o agentie si nu vor ramane ele fara clienti din cauza felului meu de a gandi. Astazi la targ am fost de aceea mai mult interesata de pliante de prezentare nu de hoteluri, pensiuni sau pachete. Si na, nu am simtit deloc lipsa marilor agentii.

Inainte de a pleca am aruncat un ochi si la dansurile populare de pe scena. Nu ma dau eu in vant dupa ele si nici dupa muzica populara dar in context isi gaseau locul si pana la urma fac si ele parte din traditiile si atractiile turistice ale tarii noastre.

In final, daca Targul de Turism al Romaniei (ia uite ca asa se si cheama, e cu Romania) va lua un „jos palaria” din partea mea, aceasta este doar din cauza motivelor expuse mai sus si recunosc ca sunt subiective si personale. Dar acesta este spiritul in LumeaMare si aici prezentam doar experiente personale, asa ca va invit sa va exprimati si voi experientele si impresiile personale, daca ati ajuns acolo.

PS: Am un maldar de pliante pe care intentionez sa le studiez mai atent. Pentru cei care nu ati ajuns acolo, voi alege dintre ele cele mai interesante propuneri sau destinatii, sa zicem un „Top 10 locuri in care as merge daca as putea pleca maine”. Il veti vedea in curand in LumeaMare.

Antreprenor şi fondator al LumeaMare.ro, Roxana a părăsit o carieră de 14 ani în publicitate pentru a se dedica unei mari pasiuni: călătoriile. În prezent se ocupă de blog, studiază fotografia și scrie despre călătoriile pe care le face cu familia, despre cultură, natură sau oameni şi despre toate experienţele pe care le trăieşte în lumea cea mare.