Excursii de o zi cu plecare din Arad

Încă din anii facultăţii am început să merg pe trasee destul de lungi in apropierea Aradului; scurte excursii de o zi, în locuri unde se poate ajunge uşor fie cu trenul, fie cu autobuzul.

Deşi anii au trecut, plăcerea de a mă menţine în formă cutreierând dealurile din jurul Aradului a rămas. Şi, spre bucuria mea, o parte din prieteni au şi ei această pasiune. Pentru că, vedeţi voi, deşi orice excursie de o zi o poţi face cu partenerul şi copiii, e foarte fain să mergi în grup mai mare.

Arad – Mănăstirea Sf. Maria Radna – Cetatea Şoimoş

Plecare Arad: Gara CFR, ora 7:50

Preţ bilet: 5.20 lei pentru un adult, un drum

Timp călătorie cu trenul: 50 minute

Traseu: Gara CFR Radna – Mănăstirea Sf. Maria Radna – alternativ Drumul Golgotei – Cetatea Şoimos – Gara CFR Radna (total : 14 km )

Plecare Radna: Gara CFR, ora 18:08

Am făcut această drumeţie într-o călduroasă zi de August, chiar înainte de Sf. Maria (15 august). Mănăstirea a fost aproape goală când am ajuns noi. Este mănăstire de rit Romano Catolic şi este permisă fotografierea în interior.

De aceea am urcat în spatele mănăstirii, pentru a ne trage sufletul înainte de drumul spre cetatea Şoimos. O parte din grup au urcat pe Drumul Golgotei, în spatele mănăstirii, marcat cu icoane. De Sf.Maria Mică (8 septembrie) de aici se culeg Lacrimile Maicii Domnului, flori care nu cresc în altă parte.

Apoi, am plecat, pe DN7 (E68) spre Cetatea Şoimoş. 5 km pe şosea. Cu bandane pe cap pentru ca deja ardea soarele. Înainte de urcuş, am făcut popas pentru o gura de cafea. Apoi, sus, pe deal. Urcuşul este chiar plăcut, dacă nu o iei de-a dreptul prin bolovăniş. Poteca uşoara este prin stânga cum începe urcarea. Şi o bună parte din ea este pe umbră. Am găsit mure, porumbele şi coarne pe drumul spre cetate. Drumul până la cetate se parcurge lejer în 30 minute, cu tot cu opriri. La cetate am făcut popas de câteva ore bune. Există locuri amenajate pentru vatră, deci poţi urca cu ceaun sau grătar. Nu uita să iei destulă apă şi să te încalţi cu pantofi sport cu talpă care nu alunecă.

Arad – Palatul Bohuş / Casa Memorială Ioan Slavici – Cetatea Şiria

Plecare Arad: Autogara veche, ora 9

Preţ bilet: 9 lei pentru un adult, un drum

Timp călătorie autobuzul: aprox 40 min

Traseu: Casa Memorială Ioan Slavici – Cetatea Şiria – Casa Memorială Ioan Slavici

Plecare Şiria: staţie autobuz , ora 18

Într-o altă duminică însorită, ne-am gândit să mergem la Cetatea Şiria. Cel mai uşor este să ajungi cu autobuzul, pentru că tren este doar foarte de dimineaţă (în jur de ora 5) şi drumul până la Casa Memorială Ioan Slavici – de unde pleacă traseul la Cetate – este cam lung (45 min).

Autobuzul ne-a lăsat chiar în faţa Casei Memoriale, care ne-a primit cu…porţile închise. Doar era duminică. Aşa că am început urcuşul , pe una dintre potecile destul de uşoare, care pleacă din spatele casei memoriale. Urcuşul este de aprox 3.7 km pe care i-am parcurs în 45 min (fără a calcula pauzele). Este aproape tot pe soare, deci bandana este obligatorie. Şi nu uita de apă.

Cetatea e mult mai mică decât Şoimoş , dar găseşti şi aici loc pentru grătar. În afara cetăţii, înspre Releu este o pajişte frumoasă unde se poate pune şi cortul.

La întoarcere am ales drumul uşor, cel care trece aproape de Releu. O parte din el este pe umbră, dar în rest, doar pe soare te vei plimba. În total sunt 7.7 km pe care i-am parcurs în 1h 27 min (fără a calcula opririle). Acesta este un drum practicabil şi cu maşina sau cu bicicleta. V-aş sugera o maşină de teren, totuşi.

Sfaturi pentru ambele excursii:

– duceţi destulă apă; dacă în mod normal ar trebui să bei 2 l lichide pe zi , când faci mişcare această cantitate se poate şi tripla

– nu uita de mâncare, care trebuie să fie sănătoasă şi să îţi dea energie; fructe, nuci, sandwichuri

– pantofii sport cu talpă care nu alunecă sunt absolut necesari

– bandana şi crema de protecţie solară nu trebuie să lipsească

– ambele trasee pot fi parcurse de copii şi nu necesită o conditie fizică de sportiv de performanţă.

Daţi o raită si pe la prinarad.info, site-ul Cristinei, căreia ii mulţumesc mult, mult pentru articol! O sa găsiti informaţii utile şi mai ales multă pasiune!