Parisul cu metroul

4 000 000 de persoane îl iau zilnic. Cine spune Paris, spune şi metrou, inevitabil. Dacă plănuiești o escapadă în acest oraş, bag mâna în foc că îți vor prinde bine informaţiile de mai jos. Iar dacă nu găsești ce cauți, întreabă şi îți voi răspunde. 

Puţină istorie…

Istoria metroului din Paris este legată de expoziţia universală din 1900, atunci când prima linie a fost pusă în funcţiune. Se spune despre reţeaua din Paris că este una dintre cele mai mari din lume: deşi vagoanele sunt vechi şi, deocamdată, doar două linii, 1 şi 14, au fost complet automatizate, metroul îşi îndeplineşte cu succes funcţia pentru care a fost creat, şi anume să transporte călătorii rapid şi eficient. Este completat de celelalte mijloace de transport în comun: RER (trenuri care leagă Parisul de suburbiile sale), autobuze, tramvaie (doar patru linii). Alte cifre semnificative: reţeaua are 16 linii şi 302 staţii.

Informaţii practice

Metroul parizian circulă de duminică până joi până la ora unu noaptea, iar vinerea şi sâmbăta până la ora două. Îți recomand totuşi să verifici ora de plecare a ultimului metrou pe site-ul companiei RATP. Dacă dorești să afli cum să ajungi din punctul A în punctul B, poți folosi aplicaţia de pe acelaşi site, introducând ori numele staţiilor, ori adresele de plecare şi de sosire.

799px-Metro_Paris_-_Ligne_14_-_station_Olympiades_05

În ceea ce priveşte costurile, un bilet este destul de scump, şi anume 1,90 de euro. În cazul în care schimbi mai multe metrouri ca să ajungi la destinaţie, urmează indicatoarele de pe peroane – nu este necesară compostarea unui nou bilet pentru corespondenţe. Biletul e valabil pe metrou, tramvai, autobuz sau RER.  Mai avantajos ca preţ ar fi un carnet cu 10 bilete, care costă în jur de 13 euro, însă eu îți recomand, în cazul în care stai o săptămână în Paris, să îți faci un abonament pe o săptămână. Îți va prinde bine să ai cu tine o fotografie tip paşaport. Abonamentul se face la ghişeele special amenajate, iar biletele se pot lua şi de la automatele din statii – poți plăti cu cardul sau in numerar.

799px-Paris_Metro_-_Ligne_3_-_Pont_de_Levallois_-_Becon_01

Dacă iei RER-ul, ai grijă să păstrezi biletul – vei avea nevoie de el şi la ieşire, unde trebuie introdus din nou în aparatul de compostat. Parisul şi suburbiile sunt organizate în şase zone concentrice. Dacă ți-ai făcut abonament pentru o săptămână şi vrei, de exemplu, să vizitezi Versailles, care e în afara oraşului, ai nevoie de un bilet special, mai scump, până la Versailles. Biletele “normale”, valabile şi pe metrou, autobuz etc. pot fi folosite doar în zonele 1 – 2. Există cinci linii de RER: de la A la E. Pe aceeaşi linie se circulă în mai multe direcţii, ai grijă, aşadar, când iei un tren, ca acesta să fie cel care merge în direcţia potrivită. Monitoarele de pe peroane îți vor fi de mare folos pentru aflarea acestor informaţii.

În speranţa că aceste rânduri îți sunt de folos, îți urez şedere plăcută în Paris! Să ne citim cu bine.

Copyright foto: Clicsouris

Alina crede în potenţialul turistic al ţării ei. De aici secţiunile în engleză şi franceză ale blogului. Una dintre plăcerile ei cele mai mari, atunci când scrie pentru LumeaMare, e să stea de vorbă cu alti călători, pe site sau pe pagina de Facebook LumeaMare. E sociolog şi locuieşte în Paris de câţiva ani.