Tyulenovo, un ţărm diferit

Foarte aproape de Vama Veche, țărmul bulgăresc este diferit de ceea ce știm. Aici lipsesc plajele, faleza cade direct în apă, săpând peșteri, găuri, arcade și mici golfuri. Pare neprimitor. Privești în jos și te întrebi cum o să ajungi acolo. Simplu, ori sari, ori ocolești până găsești o cale de acces. Odată ajuns în apă, n-o să vrei să mai pleci.

Tyulenovo poate fi descris  în câteva cuvinte:

Apă limpede. Acesta este motivul pentru care foarte multă lume vine aici pentru a observa fundul Mării Negre, cu crabii ce aleargă caraghios într-o parte, meduzele mari, cum n-am mai văzut până acum, peștișori și tot felul de scoici. Există chiar și un centru de scufundări aici.

Cliff-jumping. Este cea mai reușită metodă de a intra în apă. Dar pentru unii nu este neapărat și cea mai rapidă. În mijlocul strigătelor de încurajare, îți poate lua ceva timp să te desprinzi de colțul de stâncă pe care te afli, privind apa de la câțiva metri deasupra ei. La Tyulenovo, apropiindu-te de marginea falezei, vei auzi frecvent câteva expresii nemuritoare. ”Nu acum”, ”Mai stau puțin”, ”Am așteptat să sari tu ca să sar și eu”, ”Stai să mă concentrez” sau ”N-ar trebui să mă mai gândesc?” sunt doar câteva. Dacă nu ești Orlando Duque, noi te sfătuim totuși să nu iți riști viața inutil.

Deep Water Solo. Acesta este un tip de cățărare care se practică pe stâncile surplombate deasupra apei, fără echipament tehnic. Căderea se face direct în mare. Fiind un sfârșit de săptămână călduros, Tyulenovo a fost plin de cățărători, dintre care jumătate erau români.

Liniște. Tyulenovo este un sat foarte mic, un loc în care chiar vezi marea. Spre deosebire de celebrele țărmuri de la noi, în care nu poți vedea apa de oameni, aici nu poți vedea oamenii de formele ce-ți fură ochii. Tyulenovo are puține case locuite, restul par părăsite. Nu este o stațiune. Aici sunt vreo două hoteluri, cu restaurant, și mai sunt și câteva pensiuni. Un platou pescăresc sau o porție de hamsii mergeau întotdeauna după baie. Sunt două locuri prin care se poate intra ușor în apă. Unul este Golful Pescarilor, din fața hotelurilor. Aici sunt trase bărcile pe țărm. Este un fel de plajă în miniatură, destul de înclinată, cu un covor de pietricele albe. Alt loc este în extrema sudică a satului, unde o potecă ne coboară într-un alt golfuleț, de unde intrăm în apă de pe bolovanii de la mal. Aici, de îndată ce ne dăm drumul, nu mai putem atinge fundul. În zilele în care mare este liniștită se pot vizita înot numeroasele peșteri inundate de apă.

Grotele încărcate cu istorie. Faleza aceasta stâncoasă ce se întinde până la Kamen Bryag este plină de grote săpate în stâncă. Unele sunt ușor accesibile și pot fi vizitate, altele mai greu, pot fi privite doar din depărtare. Altele sunt ascunse și greu de găsit. Au mărimi variate, de la încăperi foarte spațioase, la găuri foarte mici, care comunică între ele. Acestea au fost adăposturi și morminte ale tracilor. Cele mai vechi datează dinaintea erei noastre. Într-o plimbare de dimineață la sud de Tyulenovo, am găsit o gaură în stâncă, chiar la marginea falezei. Nu vedeam ce e sub noi. Am coborât cu ajutorul unei scări de fier și a unor trepte în piatră. Jos am ajuns într-o încăpere săpată. Aici eram deja izolați. Se vedea doar marea și puțin din stâncile colorate ce cădeau în ea. Și am început să trecem dintr-o cameră în alta prin ceea ce păreau a fi vechi ușițe săpate, sau prin mici arcade, sau chiar pe trepte pe o brână îngustă chiar deasupra golului. Am vizitat o serie de camere, mai mici, mai mari. În unele se puteau deosebi și mici rafturi săpate în pereți. Era liniște. Auzeam doar valurile ce se spărgeau sub noi.

Cormorani. Prima oară nu am știut ce sunt păsările acestea dolofane care lenevesc pe bolovanii izolați din golfuri, îngrămădite, urmărindu-ne la rândul lor cu interes. Apoi am aflat că sunt o specie pe cale de dispariție, care se împerechează doar în peșterile falezei ce se întinde din Tyulenovo până în Cap Kaliakra.

Nopțile luminate. Când vine seara, încet, încet, pescarii se adună jos, pe bolovanii de lângă apă. Conturul mării este trasat de lumina lămpilor și lanternelor până târziu. Am ales cea mai bună cazare din zonă, la un hotel de mii de stele. Am dormit pe faleză, la câțiva metri de abrupt, în sacii de dormit, în bătaia brizei, sub spectacolul cosmic.

Tylenovo fie îți displace, fie te îndrăgostești de la bun început. Zilele pline rămân o amintire răcoroasă și o parte din tine rămâne aici, așteptându-te să revii pentru a o lua de la capăt.

Urmărindu-și una dintre pasiuni, Octavia a hotarât să studieze literatura. O altă pasiune, precum și mare iubire, este muntele. De aceea Octavia vrea să ajungă în cele mai îndepărtate si ascunse colțuri ale naturii. Pentru ea, fiecare călătorie făcută este o aventură plină de emoții și impresii puternice ce trebuie împărtășite cu oricine dorește să asculte.