Aşteptările unui travel blogger

Aşteptările unui travel blogger

Acum ceva timp am fost invitată de Oana Chivu să vorbesc la un workshop intitulat „Cum să constuieşti un brand de succes pentru o agenţie de turism”. Am avut foarte puţin timp la dipoziţie pentru a mă pregăti, aşa că discursul meu a fost scurt, spontan şi sincer, mi-ar fi greu să îl reproduc în scris, mai ales că au trecut suficiente zile de atunci. Despre subiectul întâlnirii au scris pe larg Petruş Lungu sau Carmina Niţescu. Mi-ar fi plăcut să am mai mult timp la dispoziţie şi să pot vorbi cu mai mulţi bloggeri de travel pentru a strânge păreri, cazuri şi exemple concrete, dar cred că merită început de undeva pentru că subiectul este în mod evident unul fierbinte, aşa cum se poate vedea din al doilea articol al Carminei, Tu ai colabora cu bloggerii de travel?. Şi ca să mă crezi că e fierbinte, observă cum, deşi întrebarea din articolul Carminei este adresată agenţiilor de turism, răspunsurile vin de la bloggeri, mergând până la afirmaţii de genul „n-aş colabora cu o agenţie de turism”. Subiectul a fost preluat şi analizat şi de Cristian Frâncu, aici.

Dar hai sa nu vorbim despre asta acum, ci să rămânem, cel puţin pentru acest articol, la ce aşteptări avem noi, bloggerii sau scriitorii de travel, atunci când ne înhămăm cu entuziasm şi pasiune la treaba asta. Ce vrem de la blog şi ce vrem de la cei care ar putea fi interesaţi de o colaborare cu noi?

Dacă îmi dai voie, o să mai aplic un filtru, pentru a delimita şi mai mult discuţia.
Hai să eliminăm cazul celor care au un blog din pură pasiune, au cu totul alte surse de venit şi nici prin cap nu le trece să câştige vreodată din felul în care călătoresc sau scriu. Dă-mi voie să cred că sunt puţine cazuri, dar nu neg că este posibil să existe, situaţie în care nu se mai pune problema aşteptărilor faţă de o agenţie, o autoritate de turism, un brand sau alte posibile campanii.

Bun, deci vorbim despre aşteptările bloggerilor de travel care VOR în mod deschis şi declarat să colaboreze şi să câştige ceva din munca şi pasiunea lor. Iar ceea ce scriu este pur părerea mea, care coincide pe alocuri cu părerile exprimate de alţii, dar nu are pretenţia că poate acoperi tot ceea ce ar trebui să acopere – de aceea te şi aştept şi pe tine la final cu completări, contraziceri, proteste, reclamaţii sau alte puncte de vedere!

Aşteptările unui travel blogger

Mă aştept ca tu, ca potenţial client, să mă cunoşti pe mine, ca potenţial colaborator. Ai posibilitatea de a lucra cu o agenţie de PR sau media care să îţi întocmească un plan frumos, cu nume şi cifre frumos aliniate în tabel, dar cred că este şi responsabilitatea ta să cunoşti bloggerii de la care te aştepţi să transmită mesajul tău, să promoveze produsul sau destinaţia ta. Dacă vrei să colaborezi cu mine citeşte-mă, e un prim pas pentru a stabili dacă putem avea o comunicare unitară, dacă tonul meu îţi place, dacă ai vrea să vorbesc aşa despre produsul sau serviciile tale. Vezi cum am scris despre alte proiecte, vezi ce fel de călătorii mă atrag, ce interese am. Şi mă aştept mai ales să mă laşi să îmi exprim opinia fără să mi-o cenzurezi, cu tot ce e bun şi rău în ea.

1. Mă aştept să poţi face diferenţa dintre un blogger generalist şi unul de nişă şi să nu compari doar cifre, ci şi influenţa asupra unui anumit tip de public. Chiar nu am statistici şi dovezi, dar părerea mea, feelingul ăla care vine – complet neprofesionst – din burtă, e că deşi un blog generalist sau A-lister are un număr impresionant mai mare de cititori, persoanele cu adevărat interesate de subiect vor fi mai puţine faţă de cele care intră pe un blog de travel, chitite să caute idei sau poveşti de… wow ce surpriză, poveşti de călătorie!

2. Mă aştept să ai un produs sau un serviciu bun, care să rămână la fel de bun şi pentru cititorii mei. Nu îmi doresc să amăgesc sau dezamăgesc pe nimeni, pentru că asta înseamnă pierdere de credibilitate, pierdere de cititori şi de aici până la pierderea unor posibile contracte nu e decât un pas.

3. Mă aştept să ai nişte obiective clare şi o strategie pe care să fii dispus să o împărtăşeşti cu mine. Dacă nu ştiu ce urmăreşti s-ar putea să zic da unui proiect pe care nu-l înţeleg şi apoi să îmi reproşezi că nu am performat conform aşteptărilor. Şi de aici trec la pasul următor…

4. Mă aştept să nu te aştepţi că dacă eu am crezut în tine şi te-am promovat, de mâine BOOM!, toţi cititorii de pe internet vor da năvală să cumpere. Mă aştept să ai în vedere promovarea pe mai multe bloguri de travel, să faci un mix şi cu cele generaliste potrivite profilului tău, dar şi cu alte canale de comunicare, pentru o expunere cât mai eficientă şi rezultate care ţin în cele mai multe cazuri de notorietate sau imagine. Dacă vrei vânzări fă o ofertă la care cititorii mei să nu poată rezista – vocea mea e importantă, dar nu acoperă tot mixul de marketing implicat într-o vânzare şi nici gaura din bugetul cititorului la vreme de criză.

5. Mă aştept să îmi dai un feedback. Nu vreau să am o campanie sau un proiect cu tine şi apoi să nu mai ştiu nimic, să nu înţeleg dacă a fost bine sau rău, dacă eşti mulţumit sau nu, dacă aş mai putea face ceva pentru a îmbunătăţi relaţia dintre noi şi totodată relaţia dintre tine şi cititorii mei.

6. Mă aştept ca articolele mele să nu fie sufocate cu prezenţa brandului tău, în titlu, în semnături pe fotografii, de nu ştiu câte ori în text, şi aşa mai departe. Cum bine zicea Brăduţ aici, scriem pentru oameni nu pentru Google. Înţeleg importanţa SEO dar nu SEO va pleca în croaziera aceea, dacă mă înţelegi ce vreau să spun. Mă aştept să înţelegi că va trebui să menţionez că articolul sau proiectul este suţinut, într-o formă sau alta, de tine, dar că asta este o informaţie care va fi plasată neintruziv, acolo unde se potriveşte în poveste. Pentru că eu vreau să scriu o poveste, să implic cititorii în ea, nu doar o reclamă peste care ei să treacă indiferenţi. E şi spre binele meu şi spre al tău, ştii asta!

7. Mă aştept ca, dacă au fost bani şi facturi implicate în proces, să mă plăteşti la termenul stabilit şi să nu te aştepţi că nu o să am nimic de zis dacă mă tot amâni sau mai rău, nu îmi mai răspunzi la mail sau telefon. Eu îmi respect partea mea de înţelegere atât timp cât şi tu ţi-o respecţi pe a ta.

8. Într-un final mă aştept să îmi oferi şansa să fac ceea ce îmi place mie cel mai mult, adică să călătoresc, să fii pregătit să aloci un buget decent pentru asta. Cadouaşe, mici reduceri şi avantaje oferite cu jumătate de măsură nu vor face altceva decât să îmi pună la îndoială intenţia ta de a-ţi trata clienţii cu deplină atenţie şi înţelegere. Eu muncesc zi de zi, de trei ani încoace, pentru a aduna în jurul meu oameni pasionaţi de călătorie, pentru a posta zilnic ceva nou, pentru a oferi un conţinut de calitate şi cred că efortul meu are un preţ. Iar gratis nu înseamnă preţ.

Tu, dacă eşti blogger de travel sau poate chiar blogger în altă nişă (cred că o parte dintre cele de mai sus sunt general valabile), la ce te aştepţi?

PS: iar de la cititorii mei care nu au blog şi nu sunt interesaţi de acest subiect, mă aştept să înţeleagă că mă preocupă şi astfel de subiecte şi că dacă mai greşesc uneori sau nu reuşesc să mă ţin de toate principiile pe care le am… trec şi eu printr-un proces permanent de învăţare… Mulţumesc!

Antreprenor şi fondator al LumeaMare.ro, Roxana a părăsit o carieră de 14 ani în publicitate pentru a se dedica unei mari pasiuni: călătoriile. În prezent se ocupă de blog, studiază fotografia și scrie despre călătoriile pe care le face cu familia, despre cultură, natură sau oameni şi despre toate experienţele pe care le trăieşte în lumea cea mare.