Barcelona cea verde

Barcelona cea verde

5 argumente pentru Barcelona ca destinaţie în care poţi călători responsabil

Nu am ales să plecăm la Barcelona pentru că este un oraş puternic orientat către ecoturism, am ales Barcelona pentru că nu am mai fost niciodată acolo. Cum? Serios? Este posibil? Da, este posibil. Am ales Barcelona pentru că îmi place mult arhitectura organică, îmi place Hundertwasser şi am citit în articolul Oltei că e considerat un fel de copiator-imitator. Şi dacă ar fi aşa, asta nu m-ar convinge să îl iubesc mai puţin, dar mi-am propus să văd şi cu ochii mei originalul. Ştii că e vorba de Gaudi, nu e aşa?

Revenind totuşi la ecoturism sau la turismul sustenabil, ce alt oraş ar putea avea un profil mai bun pentru o astfel de abordare decât Barcelona? Când liniile naturii se regăsesc în construcţii urbane, chiar şi parţial, sunt şanse mari ca şi mentalităţile oamenilor să nu încapă în cutii închise şi rigide. Sau cel puţin aşa gândeam eu, visând cu ochii deschişi la o lume mai verde. Nu mică mi-a fost surpriza şi bucuria când am aflat că nu mă înşelam. Şi nu te mint, am descoperit asta la o vreme după ce am cumpărat biletele. Scriind despre Tenerife, am dat de informaţia că Barcelona este primul oraş din lume căruia i s-a acordat certificatul Biosphere. Ştiu că este doar una dintre multele posibile certificări, ştiu că toată lumea scoate astfel de etichete în faţă şi că există oraşe mai verzi decât Barcelona. Nu sunt nici eu de acord cu afirmaţii care cuprind „singurul” şi „cel mai”. Dar odată ce am descoperit că acest certificat există (nu stau să te plictisesc cu ce înseamnă şi ce criterii se aplică, dacă te mână curiozitatea poţi studia şi tu aici), am ştiut că decizia mea spontană de a călători acolo a fost una corectă. Şi am început să scormonesc netul după mai multe detalii. Aşa că iată ce am aflat:

1. Cazări ecoturistice pe alese, indiferent de buget

În Barcelona există destul de multe locuri de cazare în care poţi observa un interes crescut pentru protejarea mediului şi economisirea resurselor naturale. Iar opţiunile sunt variate, de la nume şi reţele mari până la hoteluri boutique şi chiar hosteluri ecoturistice. O selecţie recomandată de Barcelona Sustainable Tourism poţi găsi şi tu în acest document. Noi nu am ales un hotel, ci un apartament, această decizie fiind una dictată atât de preţ, cât şi de dorinţa de a ne simţi ca acasă, de a merge la piaţă şi de a avea un loc în care să ne gătim, ca să dau doar un exemplu. Şi nu în ultimul rând, a închiria de la localnici este un mod responsabil prin care putem şi ne dorim să călătorim. Acum că ne-am hotărât unde dormim, să vedem şi cum ne mişcăm.

2. Transport – Barcelona, oraşul electric

Barcelona îşi propune să devină o capitală electrică, de aceea promovează şi oferă multe alternative de transport care nu contaminează mediul. Există autobuze şi taxiuri hibride (acestea din urmă sunt dotate cu WIFI şi încărcător universal de smartphone), tramvaie electrice (tramvaiele dispăruseră din oraş de prin 1970, dar au fost refăcute traseele), scutere electrice pentru închiriat şi mulţi kilometri de benzi pentru biciclete (pentru asta o să rezerv un punct aparte). Prin urmare, din totalul călătoriilor efectuate în oraş, 44% sunt cu ajutorul mijloacelor de transport în comun, 22% pe jos şi doar 35% în vehicule personale (sursa). Din altă sursă (vezi aici), am aflat că, în centrul Barcelonei, 50% din călătorii sunt făcute pe jos sau cu bicicleta şi doar 20% cu maşina sau motocicleta.

În timp ce mai multe oraşe din lume au pus o taxă pentru accesul vehiculelor în centru (Londra, Beijing), ca măsură pentru reducerea poluării, Barcelona a impus reducerea vitezei de mişcare, la propriu, cu 40% pe o rază de 20 de km în jurul centrului. Şi nu s-a limitat la atât, a implementat un sistem prin care să încurajeze tot mai mulţi localnici să îşi lase maşinile acasă. Vei afla la punctul următor despre ce e vorba.

3. Biciclete pentru toată lumea

Cum spuneam mai sus, în Barcelona există peste 200 de km de benzi pentru biciclete şi cifra aceasta creşte încontinuu. Guvernul şi-a propus un obiectiv clar, cel puţin pentru centrul oraşului: mai mult spaţiu pentru biciclete, mai puţin spaţiu pentru maşini şi a transformat pe anumite străzi benzile de maşini în benzi exclusiv destinate bicicliştilor.

Ca turist poţi închiria o bicicletă la preţuri cât se poate de decente, din ce am studiat până acum. Dacă eşti rezident poţi să te bucuri de un sistem minunat, numit Bicing, un bike sharing foarte inteligent care a primit premii şi a fost preluat şi în Franţa. Merită să-ţi spun în ce constă, în câteva cuvinte: poţi solicita un card şi, plătind doar 35 de euro pe an, ai dreptul să iei o astfel de bicicletă de oriunde din oraş (şi există foarte multe în Barcelona), o poţi folosi 30 de minute gratuit, după care o poţi lăsa în altă staţie de biciclete. Iar dacă depăşeşti perioada gratis, ai un tarif redus sau… laşi bicicleta, aştepţi 10 minute şi iei iarăşi una, pentru încă 30 de minute gratuite. Nu sunt convinsă că asta e cifra actuală, dar se pare că cel puţin 6 000 de biciclete sunt utilizate în sistemul Bicing, pentru cel puţin 100 000 de călătorii pe zi. Din păcate e doar pentru rezidenţi, dar asta nu face ideea mai puţin valoroasă.

Şi ca să nu fie nimic lăsat la întâmplare, există şi reguli pentru biciclişti, le poţi vedea şi tu aici.

4. Mişcarea slow food e la ea acasă şi în Barcelona

Influențele gastronomice ale lumii înconjurătoare, de la romani și greci la francezi și Lumea Nouă au fost incorporate în tradițiile culinare ale Spaniei. Catalonia, una din cele mai bogate regiuni ale Spaniei este fără îndoială locul în care se mănâncă bine, foarte bine. În 2009 Barcelona, inima Cataloniei, a fost aleasă în top 10 orașe gastronomice din întreaga lume.

La Boqueria este un hub gastronomic atestat documentar încă din anul 1270 și construit în forma sa actuală de mai bine de 100 de ani. Te așteaptă peste 800 de standuri și primeşte zilnic aproape 25 000 de turişti pe lângă localnici şi cei care aprovizionează restaurantele. Poate părea turistică, dar cu siguranţă diversitatea este un magnet al acestei pieţe. E drept că La Boqueria este doar una din cele 40 de pieţe din Barcelona care se întrec în a oferi o varietate de produse proaspete, locale, aşa că vom cunoaşte cu siguranță şi altele, când vom ajunge acolo.

Mișcarea Slow Food în Spania este foarte activă și se dezvoltă pe mai multe direcţii, dintre care voi menţiona doar două:

Mercats de la Terra – un concept care uneşte atributele de bun, curat şi corect asociate produselor locale, de sezon, obţinute prin procese tradiționale, cu respectarea mediului şi a forţei de muncă. În final preţul trebuie să fie corect pentru care cei care cumpără, dar şi pentru cei care produc. Se creează astfel o reţea de vânzări de produse alimentare de calitate, produse şi oferite de agricultori, fermieri, pescari şi procesatori locali.

Restaurante Km 0– un proiect iniţiat în Italia în 2008, care stabileşte calea, filosofia și protocolul care trebuie urmate de restaurantele care aderă la Km 0, bazându-se pe sprijinul bucătarilor. Pe scurt e vorba de restaurante care trebuie să îndeplinească anumite criterii legate de proveniența ingredientelor și de modul de preparare, în strânsă legătură cu bucătarul restaurantului.

5. Alte măsuri de bun simţ pe care orice oraş ar trebui să le ia

În Barcelona se foloseşte din plin energia solară, doar e vorba de Spania şi avem ceva soare la îndemână. Dar nu e doar atât, am citit că începând din anul 2000 a intrat în vigoare legea care impune ca toate construcţiile noi să fie prevăzute cu panouri solare. Reciclarea nu este nici ea ignorată, existând containere de gunoi pentru colectare selectivă peste tot în centru. Iar iluminatul stradal este şi el inteligent, făcut cu LED-uri şi dotat cu senzori de mişcare. Încă din 2006 managementul oraşului a implementat o campanie numită Ayuntamento sostenible, la care au aderat 620 de organizaţii locale şi în care companiile au luat măsuri interne în vederea educării angajaţilor spre un comportament responsabil faţă de mediu.

Se înţelege de la sine de ce Barcelona a fost printre finaliştii care aspirau la titlul „Capitala verde a Europei” în 2012 şi 2013. Fac o mică paranteză, oraşul Piteşti a aplicat la acelaşi titlu, pentru 2016. Cam ce şansă ar avea, dacă facem măcar o comparaţie cu Barcelona, oraşul care nu a câştigat totuşi titlul, în ciuda tuturor celor enumerate mai sus?

Ar mai fi multe de spus şi exemple la care ar trebui să luăm aminte, dar pentru moment, eu una sunt mulţumită cu decizia pe care am luat-o pentru prima călătorie din acest an şi abia aştept să văd Barcelona la început de februarie – aşa verde şi gaudiană cum mă aştept să o găsesc.

Iar dacă vrei să-mi dai ceva idei şi sfaturi sau să mă completezi în cele de mai sus, te rog să o faci, aştept ideile sau impresiile tale cu mare interes!

NOU!

Planifici o vacanţă la Barcelona? Întreaga călătorie şi toate impresiile din Barcelona, în varianta completă, plus multe sfaturi, ponturi şi idei, se află în Ebook-ul Secretele Barcelonei. Dă click pe imaginea de mai jos, pentru mai multe detalii.

Coperta

Administratori şi iniţiatori al proiectului LumeaMare, Roxana, Alex şi Petra alcătuiesc o familie şi o echipă care călătoreşte cât de frecvent poate împreună, practicând un turism responsabil. Roxana și Alex sunt pasionați de fotografie, dar pe Alex nu-l întrece nimeni la gătit. Iar Petra este cea care testează destinaţiile din punctul de vedere al unui copil.