Ambrozie grecească: lăsaţi mâncarea să vă fie medicament

Ambrozie grecească: lăsaţi mâncarea să vă fie medicament

În Aprilie 2006 am luat decizia de a-mi schimba drastic stilul de viaţă, lucru care a inclus şi schimbarea dietei. Cunoşteam câte ceva despre dieta Mediteraneană dar până atunci nu făcusem prea multe săpături.

Dragostea pentru Grecia şi descoperirea noii bucătării m-au transformat în persoana sănătoasă de acum; o persoană care adoră să călătorească şi mereu încearcă să găsească variantele sănătoase, când sunt pe undeva. În martie 2012 am fost în Atena, unde m-am îndrăgostit de arhitectura oraşului, de ospitalitatea localnicilor şi de bucătăria grecească.

Câteva lucruri despre bucătăria grecească

În mitologia antică, zeii mâncau ambrosie pentru a obţine puteri miraculoase şi nemurire. Mai târziu, Hipocrate spunea „lăsaţi mâncarea să vă fie medicament”. Astăzi, localnicii folosesc ingrediente proaspete. Nimeni în afară de turişti nu mănâncă salată grecească în martie, pentru că roşiile nu sunt în sezon. Multe varietăţi de măsline, dar şi sănătosul ulei de măsline, sunt folosite în alimentaţia zilnică. Mai sunt folosite peşte, struguri, smochine şi multe legume. Carnea roşie este folosită cu moderaţie.

Un obicei foarte sănătos este servirea „mezes” (aperitivelor) pe farfurii mici, din care fiecare comesean se înfruptă.  Noi am încercat tzatziki şi salată de vinete (foarte asemănătoare cu cea românească, dar fără maioneză). Alte mezes pe care puteţi comanda includ: fava (pastă de fasole), hummus (pastă de năut), cremă de brânză picantă şi ardei umpluţi cu brânză feta. Unele aperitive pot fi servite ca şi garnitură. Noi am mâncat ardei umpluţi cu feta ca parte a unui platou cu brânză servit ca fel principal.

Un studiu din 2003 a scos în evidenţă faptul că cei care au avut o dietă tradiţională grecească au avut un risc cu 33% mai scăzut al morţii din cauza bolilor de inimă şi cu 24% mai scăzut al morţii cauzate de cancer.

Bucătăria din Creta

Creta – cea mai mare insulă grecească – a avu onoarea de a face populară dieta Mediteraneană , în urma unor studii din anii 1960. Dieta cretană este bazată pe ingrediente naturale. O mare varietate de plante verzi sunt folosite în cel mai simplu mod posibil: opărite în apă, iar apoi se adaugă puţin ulei de măsline şi zeamă de lămâie. Fructele,  legumele proaspete şi cerealele integrale sunt folosite în alimentaţia zilnică, alături de lactate (în moderaţie).

În mod tradiţional, carnea de pasăre şi peşte (fructele de mare) sunt mâncate o dată pe săptămână, iar carnea roşie doar de câteva ori într-o lună. Principala sursă de grăsimi este uleiul de măsline , folosit în salate , dar şi pentru gătit. (notă: pentru salate folosiţi întotdeauna uleiul extra virgin presat la rece, iar pentru gătit cel care permite încălzirea). Vinul roşu acompaniază aproape toate mesele, dar este folosit cu moderaţie (un pahar pe zi, cel mult). Cretanii (şi grecii în general) adoră dulciurile, dar consumă foarte multe fructe proaspete. Iar când folosesc aluatul (filo, în general) , consumă aceste prăjituri de câteva ori pe săptămână.

În trecut, faptul că această dietă este sănătoasă şi protejează organismul uman a fost atribuit folosirii grăsimilor mononesaturate (uleiul de măsline) şi aportului redus de grăsimi saturate (consum redus de carne roşie). Totuşi, în ultimii ani, acestor beneficii s-au mai adăugat următoarele: această dietă oferă micro-nutrienţii (vitamine şi minerale) necesari organismului şi este bogată în acizi graşi omega 3, antioxidanţi şi fibre vegetale, cunoscute pentru efectele lor benefice asupra sănătăţii.

Aşadar, în loc să adăugaţi ulei de măsline şi peşte în neştire în dieta voastră, este mai bine să folosiţi piramida alimentelor din dieta cretană. Bucătăria grecească, în general, este o alegere bună când vreţi să scăpaţi de kilogramele în plus, să reduceţi tensiunea arterială şi să trăiţi o viaţă sănătoasă şi activă. Nu uitaţi că sportul este parte din regimul de viaţă sănătos.

Ce mâncare grecească îmi place

Când am fost în Atena nu am reuşit să încerc chiar toate preparatele care le doream , dar acasă gătesc foarte multă mâncare grecească. Am primit reţetele tradiţionale de la prietenii mei din Grecia şi astfel mă simt mai aproape de cultura greacă.

1. Salata grecească

Salata tradiţională grecească a fost mereu favorita mea. Este un preparat simplu făcut cu roşii, castraveţi, ardei verzi, ceapa, măsline şi brânză feta. Oregano (şovârţ) şi ulei de măsline sunt adăugate deasupra.

Dacă vreţi să faceţi salata acasă, folosiţi ingredientele când sunt în sezon. Sigur, acum putem cumpăra roşii şi castraveţi tot timpul anului, dar gustul lor nu se compară cu cele cumpărate vara. Şi nu folosiţi altceva decât feta (din lapte de capră şi oaie, nu din lapte de vacă).

2. Tzatziki

Am făcut acest „sos” de iaurt de câteva ori acasă dar nici nu s-a comparat cu cel mâncat într-o tavernă din Plaka, Grecia. Iaurtul grecesc este lăsat la scurs, iar apoi sunt adăugaţi castraveţi raşi (şi scurşi) , împreună cu usturoi, sare şi mărar. Destul de des se adaugă ulei de măsline pe deasupra. Este de obicei servit ca şi meze, dar merge foarte bine şi cu carne de miel.

3. Ardei verzi umpluţi cu feta

M-am îndrăgostit de acest aperitiv (care poate fi servit ca garnitură, de asemenea) în Atena. Ardeii umpluţi cu brânză sunt puşi pe grătar , iar brânza se topeşte puţin. De-a dreptul demenţial!

4. Tirpoita (aluat foietaj cu feta)

Am văzut aceste pacheţele sărate servite ca şi mic dejun, gustare sau meze. Deşi nu prea omor eu după nimic în aluat, îmi place brânza. Şi de data aceasta , m-am îndrăgostit de acest preparat în Atena iar nicăieri în Europa nu am reuşit să mai găsesc ceva să fie la fel de bun.

5. Gyros

Acest preparat nu este tocmai sănătos…dar este ieftin şi e uşor de găsit. Pe scurt, e carne prăjită (ca şi cea de şaorma de la noi) şi poate fi porc, pui sau miel. Carnea tăiată fâşii se pune în pita unde se mai adaugă iaurt, ceapă, roşii şi cartofi prăjiţi.

Conform celor care prepară gyros, acest preparat are mai puţine grăsimi decât o pizza sau un burger. Eu am comandat doar gyros de pui şi uneori a fost carnea cam grasă, însă de cele mai multe ori a fost perfectă. Şi pe deasupra mi-a ţinut de foame mai bine de jumătate de zi, în timp ce făceam ture pe jos pe la obiectivele turistice din Atena.

6. Sărmăluţe în foi de viţă

Nu am reuşit să mănânc dolmades în Atena dar am făcut acasă de câteva ori după reţeta tradiţională. Dolmades sunt foi de viţă umplute cu orez. În orez se pun de obicei seminţe de pin, ceapă precum şi ierburi aromate. Se servesc ca şi meze sau garnitură.

7. Uleiul de măsline 

În lumea antică, uleiul de măsline era considerat un dar de la zei, iar măslinele aveau aceeaşi valoare ca şi aurul. Beneficiile pentru sănătate sunt foarte bine cunoscute: reduce riscul bolilor cardio vasculare, creşte nivelul HDL (colesterol bun) şi reduce riscul altor boli. În plus, am mâncat cele mai bune măsline din viaţa mea în Atena , iar ulei de măsline mai gustos decât cel grecesc nu am găsit nicăieri.

Sfaturi practice

Dacă vreţi să vizitaţi Atena cu un buget redus, este o idee foarte bună să mergeţi în primăvară (Martie) sau toamnă (Octombrie) . Dacă vreţi să ajungeţi pe insule, cea mai bună perioadă e vara timpurie (Iunie).

Cristina Puscas writes BootsnAll’s Indie Travel  Guide to Greece.  She particularly enjoys cheese and sea food , if possible inGreece. At home, she mostly prepares Greek dishes, focusing on the healthy alternatives. On vacation, exercise is always walking, while at home she enjoys hiking on the hills close to her home town, too.