Ravadinovo, povestea încă în lucru a unui castel

Ravadinovo, povestea încă în lucru a unui castel

Castelul Ravadinovo, Bulgaria

Am mers relaxați spre Sozopol; făcusem cunoștință cu autostrada greco-bulgară Komotini, Macaza, Stara Zagora etc. și pe altă autostradă, Sofia-Burgas, era o circulație lejeră, condiții de rulare foarte bune. Înainte de Sozopol ne-am propus să vedem castelul Ravadinovo așa că am intrat, conform indicatorului, pe un drum să-i spunem modest. Asfaltul a dispărut în scurt timp și, într-o pustietate discret deluroasă, a apărut ciudata construcție înconjurată de recolte bogate de scaieți și buruieni ofilite de secetă. La baza zidului înconjurător, ondulat, zăceau materiale în dezordine. O puzderie de mașini aduseseră mulți vizitatori.

Nu era ghid și  nu am primit nicio informație.

Am plătit 10 leva, am luat-o la pas și ne-am minunat că un om de afaceri bulgar și-a dorit un castel ca în povești și, în 1995, a început să-și pună în practică dorința, ceea ce îl va bucura și pe el, dar și pe semenii lui.

In fata zidului inconjurator

Castel

După ce am trecut de masiva poartă, pe aleea principală, am văzut în prima curte, strălucind albă și trufașă, statuia unui mândru cavaler viteaz vegheat de o tânără cu aripi. În spatele lui era un bazin cu nisetri și la mică distanță un arc de triumf.  În apropiere o amazoană păzea șosetele trei sferturi, tricotate din metal, ale unui uriaș.

Arc de triumf
Arc de triumf
Erou medieval
Erou medieval
Sosetele uriasului
Sosetele uriasului

Ravadinovo se prezenta ca un ansamblu format  dintr-un castel cu turnulețe și acoperișuri ascuțite, terase deschise, o capelă și un fel de chioşc – salon, lac și grădini. Precum Sagrada barceloneză, castelul de la Ravadinov în devenire, deși în alt registru din toate punctele de vedere, este punct de atracție; anul trecut, ca și creștere în popularitate, a fost remarcat; se lucrează în interior și în exterior, sunt vizitatori, sunt și muncitori în afara perimetrului în care circulă musafirii.

Stalpisori

Lac

Materialul de construcție este deosebit: blocuri mici de piatră cu nuanțe calde, de la alb, alb cu un strop, doi, trei, de portocaliu, la ocru deschis, folosit la castel, masiva poartă de intrare, zidul înconjurător, zidurile joase din grădini, capela și chioșcul – salon. Excepție face  un alt frumos chioșc japonez din lemn maro închis, minuțios lucrat.

Poarta vazuta din interiorul domeniului
Poarta vazuta din interiorul domeniului
Banci
Banci
Chioscul japonez
Chioscul japonez
Curte
Curte
Gradina
Gradina
Poarta
Poarta

Castelul, cucerit deja de iederă, nu intră în tiparele cunoscute. Acoperișurile ascuțite îi dau un aer medieval german însă ornamentele metalice  trimit la pagode. Girueta nu este cocoș ci cal la galop! Terasele se deschid în semicerc roman; de la primul etaj se văd împrejurimile nelocuite*, acoperite de vegetație stufoasă. Vântul aduce un miros de stepă și de vară. Frontoanele ferestrelor micuțe seamănă a coroane nobiliare, 2D. Încercăm să ghicim ce ar însemna. Pe ziduri, medalioanele din metal, basoreliefuri în care un băiețel susține deasupra capului un cap de leu**. Undeva, pe o placă ce urmează a fi fixată, un Ramses aleargă la vânătoare (copie după un basorelief egiptean). Pe acoperiș, îngeri: unul optimist, pare gata să ofere bucurie. Altul, parcă prăbușit, cu ochii închiși, este la un pas de la a se arunca. O arătare ciudată, musculoasă, cu un cap de mreană (vezi Disney, Mica Sirenă) cu un butoi pus într-o nișă, sub ea o fi duhul vinului ( dacă bei mai mult îți rămân numai mușchii, capul… se transformă)?

Ornament
Ornament
„Duhul vinului”
„Duhul vinului”
Chiosc
Chiosc
Girueta
Girueta
Gradina
Gradina
Inger
Inger
Inger
Inger
Ornament
Ornament

În fața capelei, statui albe, de ghips (catolice). Înăuntru, vitraliile îl înfățișează pe Sf. Gheorghe omorând balaurul.

Vitralii capela
Vitralii capela
Capela
Capela
Intrare capela
Intrare capela

Chioșcul – salon are terase, baruri și o roată de moară de apă, ca la Balcic. Pe o masă obiecte vechi din aramă și alamă. Într-o încăpere multifuncțională conviețuiesc două baruri, mobilier prețios din lemn sculptat, un televizor plat, multe trofee de animale, două armuri: una păzește un bar, alta, nu se arată  nemulțumită că este plasată  între un coș de gunoi și un automat de cafea. La baza stâlpului cu animale sunt iconițe (Dumnezeu să-i ierte pe vânători!). În schimb, din grupul statuar de hibrizi***, ea un amestec de om cu pasăre,  el un om panteră cu labe de înotător, el este furios deoarece are în vecinătatea imediată sticle de bere!

Urmează un salon circular, în penumbră; sub cupola pictată cu albastru puternic și tinere frumoase printre flori (nu chiar de foarte bun gust), ar fi un loc de repaos și meditație pe canapele moi. Armurile de aici sunt înarmate cu scuturi și săbii. Pacea e asigurată!

DSCN0294

DSCN0276

DSCN0284

DSCN0289

DSCN0293

Prin geamurile prăfuite, la parter, se văd copii mediocre după Gioconda și Venus a lui Tizian. Interiorul este în lucru.

Grădinile pe două nivele sunt un paradis al florilor. Printre peluze merg alei sinuoase; clasicele fântâni cu naiade și copilași alternează cu flori mari din piatră, grote artificiale, căderi de apă, ochiuri de apă, pod japonez, felinare şi ciuperci uriașe.

O sirenă cu o scoică în mână, legată cu un lanț gros (ne leagă soarta cumva, nu avem scăpare?), nu ar putea evada. O păzește un vultur cu aripile deschise.

În gărdulețe din metal sunt dragoni verzi. Pe alei sunt montate pavele în formă de floare, broaște râioase mari, albe și multe (turnate, din praf de piatră), apar din tufe. Băncile și scările sunt bogat ornamentate cu motive florale și,  din loc în loc, cu stâlpișori verzui.

DSCN0330

DSCN0216

DSCN0220

DSCN0226

DSCN0229

 

DSCN0254

DSCN0264

Pe o frumusețe de lac plutesc lebede și rațe. Păuni și păunițe se plimbă în libertate. Un mini zoo format din găini cu coafuri ciufulite, un papagal amazonian și un ponei se mișcă melancolic după plasa de sârmă, într-un spațiu larg.

DSCN0259

Este un ansamblu heteroclit de personaje din povești sau sugestii ce vizează personaje. Se resimt ecouri din Gaudi, Germania, Orientul îndepărtat, mitologia nordică. Deși componentele sunt conforme unei recuzite cunoscute, întregul ansamblu invită la descoperiri și interpretări de genul: este sau nu o concepție la mijloc, o poveste, sau trebuie să o compunem? Și apoi, totul este în devenire, încă!

Limitele dintre kitsch și artă sunt câteodată fragile și permeabile. Rămâne fiecărui vizitator misiunea de a alege între cele două și a fi încântat sau nu, opțiunile sunt multiple. Poți să critici sau să intri ca pe un tărâm fermecat, să te antrenezi în descoperirile făcute, să-ți compui o poveste plecând de la „materialul” și sugestiile existente. Ori bei o cafea. Respiri. Asculți muzica ce curge de undeva. Privești lebedele, cele mai grațioase păsări din lume.

Oricum, nu este un timp pierdut.

Poate că povestea există și o vom afla când castelul Ravadinovo  va fi terminat.

DSCN0244


Note

*Deocamdată nelocuite căci vizavi de parcare două construcții se înalță deja.

** Leul este cel mai de temut și cel mai des reprezentat. De la picioare de mobilă, ciocănele pentru uși și încuietori sofisticate, paznici ai statuilor, palatelor și fântânilor (la Alhambra), simbol al puterii pe blazoane, până la Friza Leilor de la poarta zeiței Iștar din Babilon și marele leu de pe colina din Waterloo, leii au umplut lumea cu imaginile lor de mlădiose feline feroce.

*** Centaur (bust de om, corp de cal), faun (corp de om, picioare și cornițe de țap), Lamia (jumătate femeie, jumătate șarpe), Meduza (femeie cu șerpi în loc de păr), sirena și tritonul, (jumătate om, jumătate pești). Culmile combinațiilor de acest fel au fost Manticarul (cap de om, corp de leu, coadă de scorpion) și asirienii tauri înaripați (cap de om, corp de taur, aripi de vultur și coamă de leu). Sfinxul are corp de leu și cap de om. Caii au căpătat și ei aripi sau cozi de pește (caii acvatici). Un amestec din mai multe animale este Himera (cap și corp de leu, coadă șarpe, cap de capră în mijlocul spatelui).

 

Dacă tot ai ajuns până aici, mai fă un pas

Vrem să cunoaștem lumea în mod responsabil, cu atenție și respect pentru toate formele de viață sau cultură. Nu ne interesează turismul de masă și ne pasă de ceea ce lăsăm în urmă, așa cum ne pasă de ceea ce îți povestim ție. Investim timp în pregătirea articolelor, oferim sfaturi pe baza experiențelor personale, nu umplem blogul cu publicitate și promovăm doar produse sau servicii în care credem sau pe care le folosim. Suntem selectivi și pretențioși în alegerile noastre – din respect pentru tot ceea ce ne înconjoară și din respect pentru cei care ne citesc.

Un mic ajutor din partea ta ne ajută să menținem standardul și spiritul acestui blog. Dacă ceea ce ai citit te-a inspirat, te-a emoționat sau ți-a oferit o informație de care aveai nevoie, dăruiește și tu înapoi un minut și donează pentru a susține LumeaMare. Mulțumim!

Gustin Gheorgina (numită de toţi cei dragi Ghiocel) a fost profesoară de limba franceză, a pictat şi a călătorit mult în Europa. Pasionată de lectură şi de călătorii, caută în incursiunile sale prin lumea mare bucuriile pe cate ţi le oferă arta, arhitectura sau frumuseţile naturii.