Viena – Kunsthistorisches Museum

Multe oraşe europene au beneficiat de mecenatul unor personalităţi marcante: familia Medici pentru Florenţa, Guel pentru Barcelona, Borghese pentru Roma sunt unele dintre cele mai cunoscute familii care au susţinut si stimulat dezvoltarea artelor si culturii; suveranii caselor regale au avut un rol enorm in edificarea cetăţilor, in achiziţionarea, păstrarea si expunerea operelor marilor artişti, câştigându-şi nemurirea nu numai prin teritoriile cucerite ci si prin creşterea culturii universale. Habsburgii s-au alăturat prin monarhii lor luminaţi celor mai importanţi patroni ai artelor care, in secolul al XVIII lea, au permis accesul public la comori artistice. In lume, colecţiile au fost prezentate mai întâi in edificii rezidenţiale, adică in palate, unele fiind acolo si astăzi (Luvru, Ermitaj), pentru altele însă s-au conceput şi realizat muzee, ele însele construcţii de excepţie.

Împăratului Franz Iozef şi arhitecţilor Hasenauer şi Semper (autorul Operei din Dresda) li se datorează frumuseţea K.M. din Viena şi a fratelui său geamăn, Muzeul de Ştiinţe Naturale, din Ringstrasse. Prin vestibul se accede pe maiestuoasă scară centrală dominată de sculptură lui Canova, Tezeu (călătorul şi descoperitorul tainelor labirintului din Creta) ucigându-l pe Minotaur (monstrul născut dintr-o împerechere nefirească, simbolul a ceea ce nu ar trebui să existe – putere animală şi prostie omenească într-o singură făptură), inteligenţa învingând astfel obscuritatea sub cupola domului magnific. În corpuri de clădire simetrice, cu două curţi interioare, săli mari alăturate cabinetelor, au acces la lumină naturală. Decorarea sălilor s-a armonizat cu specificul colecţiei conţinute.

La mezanin există Colecţia de antichităţi din Egipt şi Orientul apropiat, Colecţia antichităţilor greceşti şi romane, Kunstcammer – camera de artă, la vremea aceea închisă (decembrie 2008). Cabinetul monezilor şi Galeria de pictură se află la etajul I. Colecţia de antichităţi din Egipt şi Orientul Apropiat provine din donaţii, achiziţii şi săpături arheologice făcute chiar de austrieci. Coloanele în forma fascicolelor de papirus oferite împăratului Franz Iozef I de către egipteni, cu ocazia participării la deschiderea canalului de Suez, sunt unicele monumente ale Egiptului vechi aflate în exteriorul ţării şi integrate în corpusul unei alte construcţii.

Exponatele sunt grupate pe patru teme: cultul morţilor, civilizaţia Egiptului, sculptură, cu celebrul cap de rezervă, evoluţia scrisului şi descifrarea lui. Este impresionantă decorarea sălilor – plafonul, coridoarele, piatra pavimentului, în stil egiptean, sunt completate în mod strălucit de picturi murale (pe hârtie), copii ale acelora din mormântul lui Khnum-hotep. Operele sunt datate că fiind create începând cu anul 3000 înainte de Hristos şi impresionează până astăzi prin solemnitatea, stilizarea, măiestria execuţiei, bogăţia înscrisurilor iar unele provin din locuri celebre (piramida lui Gizeh de exemplu).

Colecţia de antichităţi greco-romane este una dintre cele mai importante din lume, acoperind o perioadă da peste 3000 de ani, din Cipru, Grecia, Italia de sud, Austria şi prezintă Galeria portretelor romane, busturi, statui, printre care Apolo din Transilvania, frize, basoreliefuri, vase de ceramică, bijuterii şi renumitele camee, miniaturi de mare fineţe şi valoare, executate din piatră semipreţioasă, tezaure din aur. Kunstkammer este închisă din 2002 pentru modernizare; ea conţinea statuete de dimensiuni mici, portrete, obiecte decorative, produse naturale insolite, curiozităţi exotice, aparate ştiinţifice necesare înţelegerii cosmosului, gravuri, tapiserii, toate din materiale preţioase, aur, argint, fildeş, pietre preţioase, bronz, sticlă, cristal, făurite de mari maeştri cum ar fi Benvenuto Cellini. Cine a văzut minunăţiile Galeriilor Verzi de la Dresda poate să-şi facă o idee despre o parte din comorile unei asemenea colecţii.

În Galeriile de pictură (la etaj) întâlnim nume mari ale picturii

–          italiene: Raffaello, Giorgione, Tiziano, Tintoretto, Veronese, Caravaggio, Giordano, Tiepolo, Canaletto,Guido Reni,

–          spaniole: Velasquez; olandeze – Rembrandt, Vermeer;

–          flamande: Peter Breugel cel Bătrân, din Ţările de Jos – Rubens, Van Dyk, Jordaens;

–          franceze: Nicolas Poussin;

–          germane: Durer, Holbein, Cranach;

–          engleze: Gainsborough.

Sălile şi cabinetele cu plafoanele ornate cu stuc aurit, incadramentul uşilor, banchetele confortabile, calitatea excepţională a tablourilor, fac din această călătorie prin Biblie, mitologie şi istorie, un mijloc de a-ţi îmbogăţi cultura şi a te simţi mândru că aparţii rasei umane. Admiraţia purifică, înaltă, incită la meditaţie. În fiecare muzeu ar trebui să simţim aceasta, chiar şi în faţa monezilor şi medaliilor din aur şi argint, grupate pe perioade istorice şi ţări, începând cu epoca lui Alexandru cel Mare, terminând cu secolul XX, din Cabinetul Monezilor.

Muzeul este atât de bogat încât vizitarea lui este solicitantă.Există un restaurant cofetărie unde, la mijlocul timpului petrecut acolo, vă puteţi reface forţele (un şniţel Rubens – 8 euro). Cu excepţia zilei de luni, muzeul este deschis în fiecare zi de la 10 la 18.Intrarea costă 9 euro.

Când ieşiţi, nu uitaţi să priviţi spre cupola centrală – acolo domneşte Pallas Atena, zeiţa înţelepciunii şi patroana ştiinţelor şi a artelor. Ea ar trebui să guverneze omenirea. Dimineaţa era friguroasă şi cenuşie, oraşul trist, când am intrat. Vizită a durat până la apariţia serii când, chiar între cele două muzee, lângă statuia Mariei Tereza, târgul de Crăciun îşi pâlpâia luminiţele vesel, cu mirosurile sale îmbietoare şi atmosfera sărbătorească.

Impresii scrise de: Ghiocel(a)

Perioada calatoriei: Decembrie 2008

Articole similare:

Decembrie, in Viena

Viena pentru copii

Jurnalul Viena cu parfum de scorţişoară.

Ti-a placut acest articol? Nu uita sa votezi, e simplu, vezi mai jos 🙂 Iti multumim!

Gustin Gheorgina (numită de toţi cei dragi Ghiocel) a fost profesoară de limba franceză, a pictat şi a călătorit mult în Europa. Pasionată de lectură şi de călătorii, caută în incursiunile sale prin lumea mare bucuriile pe cate ţi le oferă arta, arhitectura sau frumuseţile naturii.