Copenhaga pe roţi

Ca-n orice oraş-port dimineaţa, în prima zi în Copenhaga am dat peste o ceaţă densă. Spre după-amiază, când s-a ridicat ceaţa, am putut avea în sfarşit o vedere clară asupra oraşului, iar prima constatare a fost uau, ce de biciclişti! Mai târziu am aflat că aici, peste 36% din populaţia oraşului se deplasează pe bicicletă, iar autorităţile declară şi mai mândre că până în 2015 vor ajunge la 50%.

Fără glumă, în Copenhaga modernă exista un risc mai mare să te calce o bicicletă decât o maşină. Dar, în general, bicicliştii sunt foarte disciplinaţi şi îşi respectă cu sfinţenie potecuţele special amenajate pentru ei, se supără însă destul de repede dacă îndrăzneşti să le stai în cale. Vitezele atinse de vehiculele pe două roţi sunt chiar impresionante şi, dacă nu te dai din calea lor, poţi să ai supriza să nu-i vezi încetinind doar din cauză că tu n-ai vazut că nu mai eşti pe trotuar, ci pe benzile speciale de biciclete. Pe străzile din Copenhaga, poţi observa o întreagă istorie a bicicletelor de la modele vechi, stil Pegas şi modele unicat făcute-în-casă, cu diverse cadre sau coşuleţe utile proprietarului, până la modele moderne, futuriste, nou-nouţe. Pe lângă biciclete, am văzut şi numeroase locuri în care poţi să-ţi “modezi” bicicleta, s-o repari sau chiar s-o construiesti din bucăţele. Iar indiferent de anotimp, vei vedea cel puţin un biciclist indiferent de locul în care te afli, mai puţin în interior, bineînţeles.

Istoric vorbind, danezii n-au fost de la început atât de deschişi sau doritori să îmbrăţişeze modul de deplasare cu forţe proprii. Populaţia “binevoitoare” se mai trezea aruncând câte o roşie sau ce găsea la îndemână după biciclişti. Dar, fiind în mod evident o naţie de încăpătânaţi, au reuşit să impună acest stil de viaţă, ducând chiar la implementarea unui nou concept de urbanizare, acela de copenhagenizare.

Efectele asupra traficului sunt remarcabile, n-am văzut blocaj rutier în Copenhaga, deşi am petrecut o săptămână străbătând zilnic centrul pe jos, pentru că asa ne place nouă să vizităm, pe propriile picioare. Dar, am fi putut profita de sistemul de împrumut gratuit de biciclete amenajat de primarie, dacă am fi venit mai devreme, în sezon turistic.

Copenhaga pe bicicletă – ce trebuie să faci

Din mai până în octombrie se poate vizita Copenhaga pe bicicletă, gratuit. Bineînţeles, este nevoie de un depozit de 20 de coroane daneze, pe care îl primiţi înapoi când restituiţi bicicleta, în oricare dintre cele 110 parcări special amenajate pentru bicicletele publice (notate pe harta cu mici buline mov Bycyklen). Un sistem similar de “împrumut” îl găsiţi şi în Paris, Bruxelles, Geneva şi probabil multe alte oraşe, care au început să adopte ideea de bicicletă publică, sponsorizată. Cei din Copenhaga se mândresc cu faptul ca acest sistem a fost implementat la scară largă pentru prima dată în lume, aici, în oraşul lor.

Există şi câteva reguli pe care trebuie să le respecţi atunci când te decizi să închiriezi bicicletele publice:

– nu ai voie să pedalezi în zonele pietonale, pe trotuar sau în parcuri;

– nu ai voie să mergi pe întuneric (bicicletele publice nu au lumini şi nici nu sunt semnalizate);

– respecta sensul de mers (adică ţine-o pe dreapta);

– nu lega bicicleta publică cu lanţul tău de siguranţă, ele sunt accesibile primului venit, dar şi tuturor celorlalţi care vor s-o împrumute;

– nu ieşi din zona marcată pe hartă ca fiind Bycyklen zone (centrul oraşului şi aproape toate zonele de interes centrale sunt incluse).

– returneaz-o într-unul dintre numeroasele locuri special amenajate pentru bicicletele publice şi recuperează-ţi moneda de 20 ddk.

Prin zonele în care nu se recomandă mersul pe bicicletă trebuie să mergeţi pe lângă ea, dar aceste zone sunt de fapt puţine şi în continuare cel mai rapid mod de a ajunge dintr-un loc în altul este pedalând.

Daca preferaţi să închiriaţi bicicletele plus echipamentul de protecţie, lumini, coşulete/rucsaci special amenajaţi, cea mai simpla variantă este dacă hotelul face parte din programul Hotel Bicycles, doar întrebaţi la recepţie dacă mai au biciclete de închiriat.

Vara există biking city tours cu ghid care va plimbă prin centrul oraşului, plimbare ce durează cam 4h şi vă costă în jur de 20-30€/150-250dkk, plus preţul bicicletei. Dacă sunteţi amator de plimbări ghidate ar putea fi o idee, însă mie îmi place să descopăr singură un oraş nou, cu harta în faţă şi, dacă nu mă pierd o dată, nu simt că am văzut oraşul. In concepţia mea, un oraş vizitat bine este acela pentru care poţi să-ţi proiectezi mental o hartă cu câteva străduţe centrale.

Un scurt traseu în Copenhaga:

Primul stop pe care merită să-l faceţi în Copenhaga este Oficiul de turism, o încăpere extrem de mare, localizată foarte aproape de gara centrală, bine aprovizionată cu hărti, broşuri, informaţii şi mai ales cu numeroase panouri cu indicaţii despre ceea ce puteţi sau vreţi să vizitaţi. De aici vă puteţi procura hărţi adnotate, în care sunt marcate locurile de interes, puteţi întreba la ghişeele de informaţii adrese specifice, puteţi face rezervari sau să faceţi o mică pauză la o cafea înainte de a vă avânta în vâltoarea străduţelor oraşului. Eu nu eram deloc amatoare de genul ăsta de centre, dar cele din nord mi-au schimbat radical opinia.

Copenhagen Visitor CentreVesterbrogade

4ADK-1620 Copenhagen V

Tel.: +45 7022 2442

Email: touristinfo@woco.dk

Urmatoarele pe listă ar trebui să fie Rådhusplasen şi vis-a-vis Tivoli Gardens. Apoi depinde de scopul dorit: “shop until you drop” înseamnă o calatorie foarte lungă, cea mai lungă din Europa, în zona pietonală, pe Strøget, unde nu aveţi nevoie decat de propriile picioare şi un portofel destul de umflat (zona marcată în grena pe hartă). Dacă preferaţi o plimbare printre clădirile şi monumentele daneze, v-as recomanda să o luaţi pe Bulevardul HC Andersens, trecând pe lângă Centrul de Design Danez, Muzeul Naţional, apoi peste pod dacă doriţi să daţi o tură prin Christiania, cartierul dintr-o zonă rezidentială din Copenhaga care şi-a caştigat autonomia sau să vizitaţi Opera. Drumul însă până acolo nu este unul dintre cele mai frumoase, iar Opera se vede mult mai bine de pe malul opus, de lângă Amalienborg, Palatul regal, unde merită să mergeţi pentru a admira cadenţa gărzilor din jurul palatului. Eu am preferat să merg pe Christians Brygge, până la Diamantul Negru, una dintre cladirile Bibliotecii Regale, cea mai mare din ţările nordice, unde n-am rezistat şi am intrat, însă am ramas la cafenea, pentru accesul în biblioteca fiind nevoie de card, bineînţeles. Lângă bibliotecă merită văzut Christianborg, care găzduieste parlamentul danez, chiar şi numai pe exterior dacă nu aveti timp să-l vizitaţi. Apoi, merită mers pe Børsgade, de unde puteţi admira cladirea Bursei, cu o arhitectură mai mult decât impresionantă, în special turnul format din cozi împletite. De aici puteţi urma linia portului, treceţi pe lângă Amalienborg, pentru a ajunge la Mica Sirenă şi fortificaţiile de la Kastellet, care pe mine nu m-au impresionat. In schimb, plimbarea prin parc este foarte placută. Apoi, dacă o luaţi pe Oster Voldgade ajungeţi la Palatul Rosenborg, într-un alt parc foarte plăcut, unde sunt expuse bijuteriile familiei regale. Si dacă vă mai ţin muschii picioarelor, puteţi ajunge foarte uşor pe Nyhavn, unde vă aşteaptă un şir numeros de restaurante, care de care mai îmbietoare.

Articol scris de: Kadia de la In jurul Kadiei