Unul dintre primele lucruri care m-au întrebat prietenii când le-am spus că vreau sa merg în Muntenegru a fost cum ajungi acolo. Ok, o întrebare care arată interesul pentru această destinaţie, dar şi faptul că majoritatea nu prea s-au gândit să meargă acolo. Eu am vizitat aproape toată ţara pe parcursul a 7 zile, iar la sfârşit vă pot spune că este o destinaţie interesantă pentru vacanţă, accesibilă şi ca distanţă şi financiar, chiar pretabilă pentru turismul de aventură.

Cum ajungem în Muntenegru?

Nu foarte uşor, chiar dacă nu e departe. Eu am plecat pe o parte şi am revenit pe alta. La dus am mers prin Serbia, ieşind din România pe la Drobeta Turnu-Severin. Primii 100 km prin Serbia sunt superbi, prin munţii de pe malul Dunării, însă a doua parte este mai puţin plăcută. Drumurile sunt proaste şi nemarcate, iar navigaţia te conduce pe anumite şosele care nu există fizic, așa că te cam rătăceşti. Dacă treci de această parte, vei fi delectat cu o privelişte superbă la ieşirea din Serbia şi apoi prin Bosnia, iar la intrarea în Muntenegru drumul trece prin canion şi este de-a dreptul spectaculos. Eu la întoarcere voiam să o iau pe altă parte în speranţa că va fi la fel de frumos, însă când am văzut că m-am înşelat m-am întors 200 km doar să mai trec încă o dată prin canion. La întoarcere am luat-o prin Bulgaria. Este drumul obişnuit până la Sofia, iar după încă 200 km te vei intersecta cu drumul descris mai sus. Deci e ok, prinzi cea mai interesantă parte, canionul şi munţii din Bosnia şi Muntenegru.

lac de acumulare la intrarea in Muntenegru dupa canion
lacul de acumulare

Ce e aşa interesant la această ţară?

Dacă ai citit partea de mai sus deja am scos în evidenţă două elemente foarte importante: muntele şi marea. Este unul dintre puţinele locuri unde, dacă stai la un hotel pe plajă poţi merge la drumeţii în munţi sau chiar la alpinism. Chiar dacă veţi spune că sunt multe ţări care au munte şi mare în acelaşi loc, tot voi încerca să te contrazic. Şi asta cu un singur argument! În majoritatea cazurilor, ai parte de un litoral frumos alături de munţi relativ mici şi nu foarte sălbatici. În Muntenegru munţii sunt foarte înalţi, solicitanţi si plini de trasee. Iar de pe munte, la 15 grade, vezi marea şi plaja şi te gândeşti dacă e la fel de frig şi jos. Ei bine, acolo jos nu e la fel de frig, iar în 20 de minute temperatura va creşte semnificativ. Având în vedere că am scris pe un site dedicat călătoriilor şi am zis „frig”, unii deja s-au gândit la schi. Sincer asta am făcut şi eu, când am văzut zăpadă pe vârfurile munţilor, la peste 2 000 de metri dar, din păcate, era insuficientă pentru o coborâre.

Litoralul

De la graniţă până la litoralul mării Adriatice sunt aproximativ 400 de km. Graniţa este în canion, iar prima parte a drumului prin Muntenegru trece prin munţi şi pe lângă un lac de acumulare de un albastru incredibil. Formele de relief se schimbă foarte rapid şi nu prea îţi dai seama ce urmează. Chiar dacă am vorbit frumos de aceste locuri, nu voi nega faptul că staţiunile de pe litoral sunt obişnuite. Cluburi, restaurante, cafenele şi vânzători ambulanţi, cam ca la noi, nimic special. Plus că majoritatea nu vorbesc nicio limbă străină, asta denotă faptul că nu prea sunt obişnuiţi cu turiştii străini. Nu-i nimic, peste câţiva ani o sa îi vedem pe toţi la cursuri de engleză deoarece la ce relief au sigur vor avea nevoie.

Staţiunea în care am stat se numeşte Herceg Novi şi este destul de dezvoltată şi agitată. E poziţionată într-un golf, în acea zonă mai fiind şi alte staţiuni mai mici, iar la câțiva zeci de km distanţă este oraşul Kotor, patrimoniu UNESCO.

Golful Kotor
marea noaptea

Zona este foarte frumoasă, plină de obiective turistice, majoritatea naturale, care merită vizitate. Dacă scopul tău e să vizitezi îţi ajunge o săptămână să vezi tot ce e în zona respectivă, dar trebuie să te plimbi încontinuu. Dacă vrei să stai la plajă sau să te odihneşti, vei constata că o săptămână este prea puţin. Este remarcabil că au semnalizat toate obiectivele care merită vizitate, astfel că peste tot găseşti semn cu o cetate, mânăstire sau chiar insulă. Legat de plaje, trebuie menţionat că majoritatea sunt acoperite cu pietre şi nu prea poţi merge fără papuci. Şi nici în apă lucrurile nu se schimbă, primii metri fiind numai pietre. O variantă bună sunt vaporaşele care te duc pe diferite insule. Acolo poţi face plajă sau te poţi duce în plimbare.

În 50 km distanţă de la Herceg Novi ajungi în Croaţia, la Dubrovnik. Nu voi insista pe acest oraş deoarece nu face obiectul acestei povestiri, însă trebuie văzut dacă ajungi în Muntenegru, fiind extrem de aproape.

Munţii

Ce am mai remarcat este că rafting-ul este un fel de sport naţional acolo, pe fiecare stradă vezi semne cu preţuri începând de la 45 euro/persoană. Şi nu e de mirare deoarece râul Tara trece prin cel mai mare canion din Europa. Din păcate nu am avut plăcerea să mă dau chiar dacă mi-am dorit foarte tare, aşa că nu pot povesti mai mult despre acest subiect.

Spre sfârşitul vacanţei noastre începuse să plouă, aşa că am plecat cu o zi mai devreme în dorinţa de a petrece o noapte în munţi şi uite aşa am ajuns într-o staţiune frumoasă care avea mai multe instalaţii de urcare pe cablu. Mie personal îmi place foarte mult muntele şi toate activităţile montane şi, cum stăteam eu la masă şi rodeam la un cotlet de porc, vedeam alţi norocoşi care coborau de sus, cu corzile şi căştile prinse de rucsac. Mă tot gândeam să stau câteva zile acolo la mountain bike sau escaladă dar, din păcate, a trebuit să plec şi nu mi-a rămas din acea staţiune decât dorinţa de a reveni şi amintirea unei fripturi groaznice.

Chiar dacă am lăsat la urmă un detaliu important al unei vacanţe, totuşi nu l-am uitat. Preţurile sunt relativ mici. În orice caz, mult mai mici decât la noi la mare. Moneda naţională este euro, aşa că nu sunt probleme la schimbul valutar. Vara trecută când am fost benzina costa 1,2 euro/litru, dar cel mai bine alimentezi din Bosnia, la puţin peste un euro/litru. Majoritatea unităţilor de cazare sunt apartamente care au şi bucătărie complet utilată. Am remarcat tendinţa asta şi în Austria sau Franţa şi este mult mai bine deoarece sunt mult mai frumoase, mai îngrijite şi chiar mai ieftine decât hotelurile. In Muntenegru noi am stat la o pensiune cu apartamente şi la două hoteluri, iar comparaţia nici măcar nu îşi are rostul. Arată mult mai bine apartamentele decât cele mai multe hoteluri pe care le-am văzut acolo, chiar dacă au mai multe stele, lucru confirmat şi de alt prieten care a fost în aceeaşi perioadă. Preţurile pentru un apartament de 3* încep de la 30 euro/noapte, cele de 4* fiind puţin mai scumpe.

Acum 30 de minute, când m-am apucat să descriu această vacanţă, eram hotărât să fie cât mai scurtă pentru a nu descuraja cititorii. Dar mi-a fost greu, deoarece sunt multe de spus şi oricum nu le-am atins pe toate. Dar, dacă ai ajuns aici înseamnă că te interesează aceste locuri şi vrei să le vizitezi. Te încurajez să faci acest lucru!