Târgul s-a terminat, trăiască târgul! – Thailand Travel Mart Plus 2013

Cum am ajuns eu în însorita, îndepărtata şi incredibila Thailanda, cum s-a manifestat de data asta şocul trecerii dintr-o cultură într-alta şi cum s-a văzut Bangkok-ul cu ochii neobişnuiţi cu forfota şi amestecul de pe pământ asiatic am să vă povestesc într-o altă istorisire.

_DSC4360

Până atunci însă, ne oprim un pic pentru o scurtă introducere în treburi mai serioase, nu de alta, dar chiar am aflat lucruri interesante şi merită împărtăşite cu tot poporul dornic de călătorit, mai ales în părţile acelea de lume. Un fel de „aşa da”, dacă vreţi, apropo de cum se promovează o ţară ca destinaţie turistică sau eforturile depuse ca această destinaţie să fie una sigură şi atractivă pentru vizitatorii săi. În total, la târg s-au prezentat 395 de vânzători şi 332 de cumpărători din 58 de ţări, asta ca să ne facem o idee despre dimensiunile evenimentului. Organizarea a fost excelentă, iar printre evenimentele de la târg asupra cărora vreau să mă opresc sunt: conferinţa „Changing destination perceptions through creative tourism”, interviul cu doamna guvernator Juthaporn Rerngronasa – Deputy Governor for International Marketing (EAME), festivitatea de premiere Friends of Thailand şi Festivalul de Turism desfăşurat în imediata vecinătate a TTM+ 2013.

Changing destination perceptions through creative tourism1

N-am participat la discuţii plictisitoare la care cineva vorbeşte, iar auditoriul se chinuie să-şi ţină ochii deschişi. Dimpotrivă, forumul a fost unul activ şi a implicat participarea publicului la discuţia despre necesitatea repoziţionării Bangkokului prin implementarea tehnicilor de turism creativ. Ce va să zică asta? Ca să fie mai uşor de explicat, primul vorbitor, dl prof. Greg Richards a făcut o comparaţie cu Barcelona, care în aproximativ 25 de ani şi-a transformat complet imaginea, devenind un oraş extrem de atractiv turistic.  Două cuvinte vă zic despre dl Greg Richards pentru că mi-a plăcut mult de domnia sa. Profesor de Leisure Studies (!) la universitatea Tilburg și Professor of Events la Brenda University of Applied Sciences (Olanda), a fost implicat în transformarea Barcelonei de care vorbeam mai sus, dar și la dezvoltarea turismului cultural și creativ în alte orașe ca Londra, Newcastle, Manchester, Edinburg, Amsterdam, Sibiu, Amman, Macau, etc.

Mda, să auzi în Thailanda la o conferinţă despre Bangkok numele Sibiului e destul de umflător în pene, dacă-mi permiteţi expresia. Greg Richards a ridicat problema spațiului deschis in Bangkok, unde turiștii pot interacționa cu localnicii… Dacă ne gândim la ideea de „piață”, așa cum o știm noi, europenii, atunci poate că da. Dacă ne gândim la restul de interacțiuni, cred că Bangkokul este un oraș în care poți intra destul de ușor în legătură cu localnicii săi. Totodată, a spus dânsul, este nevoie de o viziune pe termen lung, care să creeze o identitate a locului și să aducă elemente culturale și creative în spațiul public.

 _DSC4185

Și mai mult mi-a plăcut de dl. Andrew Biggs, următorul vorbitor, jurnalist australian și personalitate TV. Nu, n-a mai vorbit nimeni de Sibiu, însă domnia sa a dus mai departe ideea de a dezvolta Bangkokul peste stadiul la care a ajuns acum, pentru că, deși este ca o „Lady Gaga” a destinațiilor turistice, brusc numărul unu în top, acum orașul trebuie să lupte să și rămână acolo. Ceea ce atrage acum la Bangkok poate să nu fie sau să nu rămână mereu în topul preferințelor turiștilor, de aceea se impune o strategie și de acum înainte. Cum zice domnia sa „Chaos can be fun, except if you need to drive in it”.2

O idee simplă, și anume că odată ce ai atins succesul, trebuie să știi și să îl păstrezi. Iar Bangkokul are toate armele pentru a face asta, pentru a-i face pe cei care îl vizitează să devină implicați și să revină. Până atunci, un sfat, nu știu cât de ușor de urmat, dar sigur demn de pus în practică dacă se poate: „Stay in the five star hotel, but eat out in the streets”.3

Tot de la dânsul am mai aflat că, dintre toate persoanele pe care le întreabă ce le-a plăcut cel mai mult din experiența avută în Thailanda, un procent generos de peste 90% îi răspund: „oamenii”.

 

Interviul cu d-na guvernator adjunct a Autorității pentru Turism a Thailandei a fost un moment destul de emoționant pentru mine, dar m-am descurcat oltenește (da, dând din coate) și am aflat că (și despre):

  • Thainess – este un concept promovat intens care face referire la diferite caracteristici unice ce compun identitatea deosebită a Thailandei din punct de vedere turistic: boxul Thai, bucătăria specifică sau sectorul de health & wellness.
  • despre nișele de piață care sunt promovate în mod deosebit anul acesta: turismul ecologic (Green Tourism), golf, nunți și luni de miere, și din nou sectorul sănătate și spa (Health and Wellness). Ceva mai exclusiviste ca și activități, sigur că da, dar pentru o țară în care venitul principal vine din turism, nu te poți aștepta ca acest venit să vină numai de la „back-packers”. Apropo de nunți, știați că anul trecut în Thailanda s-a organizat o ceremonie în masă pentru chinezi, unde s-au cununat 160 de cupluri?
  • Despre DISCO plan. Sună zbânțuitor așa, iar acronimul vine din engleză și este cât se poate de serios, reprezentând o strategie de marketing bine pusă la punct, despre care puteți afla mai multe aici.
  • despre grija față de mediu, pentru că este clar că, în condițiile unui aflux atât de mare de turiști (peste 22 de milioane în 2012, iar pentru 2013 se așteaptă undeva la 24 de milioane), trebuie menținut un balans între promovare și grija față de mediul înconjurător.
  • Și dacă tot vorbim de grijă pentru mediu, dar nu numai, am aflat și despre Little Big Project – micul mare proiect, în care moneda de schimb… ești tu însuți. Eu una clar aș încerca așa ceva.

Până data viitoare vă las cu încă o informație aflată la dicuțiile cu d-na guvernator, care mi s-a părut definitorie pentru grija pe care oamenii aceștia o au față de turiști: se dicută la nivel înalt, între Ministerul Turismului și Sportului și Ministerul de Justiție înființarea unei curți a turiștilor. Siguranța și securitatea turistului sunt puse la loc de cinste (de altfel, pe străzi vezi mișunând peste tot poliția turiștilor, dar despre asta, într-o altă poveste), astfel încât să se reducă la minim orice neplăcere care ar putea fi cauzată în urma vreunui incident în care ar putea fi implicat un turist: o curte specială, cu program prelungit până târziu în noapte, și inclusiv în weekend-uri, în care procedurile să nu dureze la fel de mult ca într-o curte de justiție normală. Că poate ești în vacanță și ai altă treabă…

Despre partea distractivă a târgului, adică Festivalul de Turism în care se va vedea cum am dansat întru amuzamentul poporului thailandez (sper măcar că am fost pe vreun post național) și evenimentul cu ștaif și cu ardei iuți, respectiv festivitatea de premiere Friends of Thailand, data viitoare.

 

______________________________

1 Schimbarea percepției privind destinațiile prin intermediul turismului creativ

2 Haosul poate fi amuzant, mai puțin atunci când trebuie să conduci prin el.

3 Stai într-un hotel de 5 stele, dar mănâncă afară pe stradă.

Ina a absolvit psihologia şi după un parcurs profesional în câteva multinaţionale, a ales să-şi asorteze studiile cu munca absolvind astfel şi un master în comunicare. De călătorit e îndrăgostită de când era copil, de aceea a decis să împărtăşească impresii din incursiunile sale.