Top 10 învăţături de la social media loveri către agenţiile de turism şi bloggeri

Top 10 învăţături de la social media loveri către agenţiile de turism şi bloggeri

(sau ce am învăţat la conferinţa Social Media & Mobile Strategies for Travel Industry)

Roxana Ilie şi-a dorit mult să ajungă la Social Media & Mobile Strategies for Travel Industry, un eveniment pe care noi nu l-am putut onora, aşa că am trimis-o cu drag în locul nostru. Ne-a oferit astfel impresiile şi ceea ce a învăţat ea acolo, pe care vă invităm mai departe să le citiţi, comentaţi, completaţi!

Am participat până acum la evenimente şi conferinţe ale diferitelor industrii în toate ipostazele posibile (invitat, speaker, organizator), mai puţin cea de blogger. Dacă acum câteva luni cineva mi-ar fi spus că mă voi afla în ipostază aceasta, l-aş fi privit destul de neîncrezător. Şi iată că se întâmplă tocmai la un eveniment care îmbina cele 2 pasiuni ale mele (mai vechi sau mai noi): social media şi travel. Dubla abordare a conferinţei Social Media & Mobile Strategy for Travel Industry mă “ajută” să nu mă pot decide încă ce anume a fost mai interesant: trainingul intensiv de tip “how to… în social media & mobile”, oferit de majoritatea speakerilor, sau networkingul cu oameni din travel blogging şi industria de profil.

Pe foarte scurt: social media trebuie să devină alfa şi omega comunicării cu clienţii din industria de turism! Pe (mai) lung iată ce am reţinut că learnings, lucruri de interes, zic eu, inclusiv pentru cineva din exteriorul industriei, pentru simplul călător, cititor, client, pentru care social media rămâne un instrument în găsirea unor oferte bune de vacanţă sau a unei stări de bine în relaţionarea cu ceilalţi.

Şi pentru că nu vreau să plictisesc spunând ce a zis fiecare invitat, vă voi face rezumatul rezumatelor – top 10 învăţături de la social media loveri către agenţiile lor de turism si bloggeri:

1. Deşi agenţiile de turism au un produs foarte „sexy” pentru comunicarea în social media (emoţiile, amintirile din călătorii, pe care oamenii le păsteaza în albume pe facebook, cărora dau like des şi despre care discută cu prietenii), surprinzător, tocmai ele sunt prezente timid în social media, nicidecum la potenţialul posibil. “Dacă multe branduri nu par naturale pe facebook, turismul are o imensă legătură cu facebook-ul, este esenţial social. Şi totuşi agenţiile de turism par cel mai puţin sociale aici. Ele nu trebuie să se comporte ca agenţii, ci să fie simpatice” (Mugur Patrascu – Head if iLeo)

2. Majoritatea agenţiilor şi operatorilor de turism, au, la fel ca şi companiile din alte domenii, propriul decalog al refuzului de a deveni mai activi în social media:

  • 10. E doar un capriciu, o să dispară.
  • 9. Nu are cine să se ocupe de asta.
  • 8. Noi facem doar comunicare B2B (business to business)
  • 7. Sunt prea bătrân pentru social media.
  • 6. Nu avem timp.
  • 5. Nu avem buget (!?)
  • 4. Nu pot măsura efectul real.
  • 3. Nu pot controla ce spun oamenii.
  • 2. Clienţii noştri nu stau pe facebook/twitter/bloguri.
  • 1. Care este ROI-ul? (o altă formulare pentru punctul 4, cel mai important)

(Mihai Popescu – Marketing Manager vola.ro)

IMG_0490-1024x768

3. Din ce observ eu, social media e noul hit, toţi îl cânta, însă puţini ştiu să-l compună cu adevărat. Facebook rămâne vedetă deocamdată şi are beneficiile sale recunoscute:

  1. Te face simpatic ca brand, lucru absolut necesar într-o lume tot mai stresantă.
  2. Implică o zonă importantă de research, permiţându-ţi să afli ce-şi doreşte publicul de la produsul/serviciul tău.
  3. Este primul pas către o bază de date de prospecti şi clienţi, uşor de activat ulterior.
  4. Este o modalitate mai ieftină de a viraliza propriile oferte sau valorile companiei.
  5. On Facebook, pics are king. Fotografia rămâne vedetă pe facebook, ceea ce este în avantajul deplin al agenţiilor de turism, pentru care o fotografie face cât 1000 de cuvinte. Trebuie doar să ştie să folosească la maxim acest avantaj.

     (Mugur Patrascu -Head if iLeo)

4. Reţeta de socializare mai mult sau mai puţin potrivită fiecărui brand (de travel sau nu) pare a fi următoarea:

  1. infrastructură de social media şi conţinutul;
  2. propriul blog de companie, pentru poveşti şi experienţe;
  3. cont de flickr pentru fotografii;
  4. canal de you tube pentru clipuri;
  5. flux continuu de comunicare către pagini de experienţe pe facebook, nu către pagni de agenţie;
  6. găsirea influencerilor care scriu bine şi rezonează cu valorile agenţiei şi publicului targetat de aceasta;
  7. crearea de aplicaţii pe facebook şi mobil.
  8. Abia după toată această zonă de experienţe/seducţie se trimite consumatorul într-o zonă mai profesională (ex. site), unde se încheie tranzacţia.

5. Unii vorbitori au oferit chiar şi câte 37 de trucuri de creştere a vizibilităţii în social media. E drept ca multe din ele sunt de fapt truisme, aplicabile in orice domeniu:

  1. Stabilirea unei strategii clare;
  2. Crearea unei relaţii bidirecţionale;
  3. Pilule de tip “Ştiaţi că…”;
  4. Încurajarea trimiterii de poze de către cititori (rubrică săptămânală);
  5. Folosirea video-urilor de pe you tube ca ilustrare a destinaţiilor (ex. un tur al pub-urilor);
  6. Articole pe blog cu lecţii de tip “cum să…” (cum să călătoreşti ieftin într-o locaţie, cum să reuşeşti să vezi Roma în doar 2 zile…);
  7. Travel înseamnă şi Food. Încântă-i cu experienţele culinare ale destinaţiilor tale (cu fotografii, neapărat);
  8. Tips & tricks pe care nu le ştiu pentru organizarea unei vacanţe de neuitat;
  9. Organizarea de evenimente cu cititorii;
  10. Surprize şi premii pentru clienţii care dau check-in în anumite locaţii;
  11. Concursuri de tip like & share;
  12. Realizarea de pagini speciale de facebook pentru anumite destinaţii marketate;
  13. Ghiduri de călătorii online;
  14. Aplicaţii cât mai creative pentru facebook.

(Delia Constatinescu – social media coach)

6. Blogurile şi bloggerii de travel au primit o atenţie specială de la Monica Jitariuc (Managing Director The Practice), care ne-a tratat ca pe clienţii săi. Am primit astfel o evaluare a blogosferei de turism şi câteva sfaturi de care n-ar fi rău să ţinem seama. Aşa că, dragă blogger, iată ce nu trebuie să uiţi:

  1. Să ştii pentru cine scrii, să afli şi date calitative, dincolo de cele din Google analitics.
  2. Stakeholderii tăi nu sunt doar cititorii şi advertiserii, ci şi agenţiile de PR, media, publicitate. Fă-te cunoscut. Build your credencials!
  3. Gândirea laterală nu ne-ar strica, pentru a nu mai rămâne blocaţi exclusiv în proiecte de travel, doar cu produse turistice.
  4. Self-PR, laudă-te cu rezultatele.
  5. It’s more than SEO (unde se pare că stăm binişor)…
  6. … pentru că unicitatea, poziţionarea aparte şi CALITATEA fac cu adevărat diferenţa.
  7. O filosofie şi nişte principii clare de a face blogging şi de a promova sau nu anumite branduri.
  8. Nu sta singur, intră în breaslă. Însă evenimentele “de breaslă” să devină cunoscute şi celorlalţi, nu să fie de tip “noi între noi”.
  9. Hai şi în offline, şi aici e publicul tău.
  10. Evaluări post-campanii ale rezultatelor şi…
  11. Răbdare, umor, coerentă, consecvenţă.

7. Sfaturi ca de la blogger de top (Cristina Bazavan) la bloggeri:

  1. investeşte în blogul propriu (care rămâne), nu în reţeaua lui Zuckenberg J;
  2. fii unic, astfel bloggerii nu vor mai avea aceleaşi reclame cu toţii J;
  3. nu promite ce nu poţi respecta;
  4. nu te certa cu cititorii;
  5. nu te simţi Dumnezeu cum capeţi puţină notorietate. Nu eşti!

8. Secţiunea de aplicaţii pentru mobil în zona de turism a fost, aşa cum mă aşteptam, foarte la obiect. Pentru că desktop-ul îşi cam încetează rolul după ora 18, când mobilul şi tableta devin staruri, operatorii din turism trebuie să fie pregătiţi şi pentru aceste canale pentru a ajunge la public. În timp ce tableta este folosită în special pentru research (oferte, destinaţii, cam câte 10-13 site-uri de turism vizitate pentru a lua o decizie), mobilul rămâne un mediu eficient pentru publicitate (şi ieftin). Cătălin Macovei de la Infoturism a prezentat aplicaţia Last Minute, care permite setarea alertelor, excluderea anumitor destinaţii, salvarea ofertelor favorite şi filtre multiple.

IMG_0620-1024x768

Alexandru Lapusan (Zitec) a vorbit despre mobile trends, exemplificând cu varianta mobilă pentru Paravion sau cu aplicaţia Hotel Peeps, care îţi selectează oferte doar pe destinaţiile găsite în descrierea ta.

IMG_0600-1024x768

9. Prezentări de companie sau de produs/serviciu au susţinut şi Carmen Pavel – preşedinte J’Info Tours (care declară că vinde 16% online), Călin Fusu – CEO Neogen (care a prezentat “mall”-ul online de reduceri Zumzi J) sau Marcela Manolica, cu 2 aplicaţii interesante pentru planificarea vacanţei: Travelport View Trip Mobile pentru clientul final şi Travelport Mobile Agent, pentru agenţii de ticketing.

IMG_0524-1024x768 (1)

10. Ca o concluzie a evenimentului: industria de turism are un mare potenţial (insuficient exploatat) în zona de social media, atât ca “vandabilitate” a propriei imagini, a produselor, cât şi că ofertă în zona blogosferei de turism sau posibilitate de dezvoltare a aplicaţiilor mobile.

Felicitări organizatorilor de la Eventur pentru nivelul invitaţilor şi calitatea prezentărilor, care au generat interactivitate ridicată cu sala. Mulţumiri colegilor de la Turism Market pentru fotografii.

 #SMMST este un eveniment organizat de Eventur in parteneriat cu Ramada Bucharest ParcGoTravelTravelport,TravelioInfoturism si Infopensiuni.

Roxana Ilie – marketer călător, www.roxanailie.ro, pasiune, creativitate, niţel perfecţionism, limbă ascuţită. Marketer & călător de nişă, vă promit o altă perspectivă…

social media, agenţii turism, conferinţă, blogger, facebook, aplicaţii mobil, blog, #SMMST, Eventur