„Ce v-a adus în Irlanda?” a fost întrebarea pe care am primit-o de la cel puțin trei gazde. Tuturor le-am răspuns astfel: ne doream de mult să vizităm această țară, iar atunci când am început să ne facem planul de drum, ne-a tăiat calea știrea că un renumit eveniment dedicat bloggerilor de travel, TBEX, are loc în Irlanda, în aproximativ aceeași perioadă.
Am tăiat din zilele de călătorie și am făcut loc conferinței în planurile noastre, motiv pentru care nouă zile ni s-au părut foarte puține. Irlanda și irlandezii ne-au depășit cu mult așteptările. TBEX nu. Deși impecabil organizat, ne-am dat seama la fața locului că este mult mai potrivit pentru bloggerii începători, pentru cei care vor cu adevărat să devină profesioniști și să răzbească în lumea aceasta sărind peste greșelile debutanților. Chiar și așa, nu regretăm decizia luată, am câștigat asistând la prezentările unor bloggeri cunoscuți și premiați pe care altfel cine știe cum i-am fi putut întâlni, ne-am amintit câteva idei de bază și încercăm în cele ce urmează să transmitem, către cei interesați, mesajele pe care le-am considerat cu adevărat importante. Conferința a găzduit în paralel mai multe prezentări, așa că privirea este doar din perspectiva unui singur om care a făcut niște alegeri și care nu ar fi putut participa la toate prezentările decât dacă ar fi avut cel puțin patru clone.
Gary Arndt – EverythingEverywhere – a avut discursul de debut, cel mai inspirat dintre toate, din punctul meu de vedere. Gary a pus foarte mult accentul pe autoritate și calitate, pe reputația pe care o poate dobândi un blogger, înaintea traficului și statisticilor. Am aflat că noi, bloggerii, oferim un fel de pornografie în călătorii, alimentând fanteziile oamenilor și dorința de a călători în anumite destinații. Sau că cea mai bună formă de interacțiune pe care o poate obține un blogger cu cititorii lui se cuantifică în numărul celor care ar dori să-l întâlnească. Chiar așa e și ne bucurăm să ne amintim câți oameni veneau cu plăcere la evenimentele organizate de noi, poate ar fi cazul să reluăm acest obicei.
1 – The best form of engagement is the number of people who wants to have drinks and dinner with you.
Cillian Murphy – Loop Head Tourism – a deschis o prezentare în care s-a vorbit despre turism responsabil și ecoturism, subiectul nostru preferat. Cillian este fondatorul și managerul unei destinații din Irlanda pe care noi tocmai o vizitasem cu două zile înainte și a vorbit din perspectiva celui care s-a asigurat că dezvoltarea regiunii se va face într-o manieră responsabilă, cu susținerea comunității locale. Se pare că a reușit asta și a luat multe premii pentru ceea ce a implementat. Cillian a accentuat faptul că stă în puterea bloggerilor să modifice mentalități, să arate lumii potecile mai puțin bătute, să schimbe o poveste cu alta. Turismul nu mai trebuie să fie un scop în sine, ci un instrument prin care să se poată contribui la o comunitate sustenabilă.
2 – Tourism is like fire. It can cook your dinner or it can burn your house down.
Bret Love și Mary Gabbett sunt fondatorii unuia dintre primele bloguri concentrate pe turism responsabil și sustenabilitate – Green Global Travel. Îi urmăream de mult și ne-am bucurat să-i și vedem față în față, cu această ocazie. Bret a ilustrat crezul blogului lor prin mai multe exemple de turism responsabil, prin propriile călătorii, și ne-a lăsat cu o idee simplă și frumoasă în minte: Nu cred că turiștii au drepturi, au privilegii.
3 – I do not believe travelers have rights, travelers have privileges.
Michael Huxley – Bemused Backpacker – a atacat alt aspect al bloggingului, anume cel al profesionalismului și al codului de conduită, din păcate inexistent în acest moment, în cele mai multe părți din lume. O prezentare bine structurată care a ridicat probleme de etică și business la care oricine ar trebui să se gândească. Mulți bloggeri de travel debutează ca amatori și tratează blogul ca pe un hobby, dar odată ce apar infotripurile și postările sponsorizate, ar fi nevoie de un set de bune practici pentru a da o direcție și a impune o conduită profesionistă. De acord cu asta, sperăm să se întâmple cât de curând, inclusiv în România.
4 – Run a business, not a blog, and get paid for the services you offer.
Max Hartshorne – Go Nomad – blogger din 2000, poate că unul dintre primii bloggeri de travel, așa cum a afirmat chiar el, la începutul prezentării intitulate „Travel writing from start to finish”. Am crezut că e un subiect prea vast pentru a fi acoperit în cel mult o oră, cu tot cu întrebări, dar Max a reușit să comprime ideile esențiale, să vină cu exemple și să lase audiența cu dorința de a-și îmbunătăți penița. Poate că cea mai importantă idee pe care aș vrea să o transmit din partea lui e aceea că nu trebuie să călătorești pentru a deveni travel writer. Chiar dacă pare absurd, pentru cine vrea cu adevărat să-și exerseze observația și stilul, în jurul casei se află deja foarte multe subiecte, ca în orice altă destinație. Alte sfaturi importante pot fi citite mai jos.
- „Get right to the point – where are you going, why should I care and what is the hook”
- „Make it about your trip as your readers can experience – not a personal glorification”
- „The story arc – something has to happen or change”
- „Use dialogue”
- „Stick to one tense”
- „Narrow your focus, be specific, talk about an experience, don’t try to cover everything”
- „Be a reporter, dig a little bit”
- „Take a fresh perspective”
- „Avoid clichés like a plague”
5 – Use the narrative – it’s easier to follow a story than a guidebook
Bill Fink – Bill Fink Travels – a prezentat trei elemente cheie în dezvoltarea unei povești de călătorie: contextul (de ce spui povestea respectivă?), structura (cum poți să o scrii mai bine?) și conținutul (ce e cu adevărat important să incluzi?).
6 – Have a point for the story and leave that point till the end
Veruska Anconitano – food and travel writer – LCSKitchen, Activând pe ambele baricade, cea de foodie și cea de consultant pentru destinațiile care încearcă promovarea prin mâncarea și băuturile locale, a pus în discuție modul în care ar trebui să se definească un blogger pentru a putea fi relevant pentru destinația care vrea să îi folosească serviciile. Verurka a definit trei categorii în care se poate încadra un astfel de blogger: travel blogger, food blogger și foodie.
Întrebările cheie la care ar trebui să răspundă atât bloggerul cât și reprezentanții destinației:
- „How relevant and competent is the blogger?”
- „How this person perceived by her/his audience?”
- „How close is a blogger to that destination?”
7 – What is your USP?
Mike Shubic – travel video blogger Mike’s Road Trip. Chiar dacă nu suntem încă deciși să oferim conținut video în mod constant, am vrut să vedem ce are de spus un specialist în domeniu. Am reținut că, în urma unui studiu, s-a constatat că 1 minut de video valorează cât 1,8 milioane de cuvinte.
8 – A minute of video is worth 1.8 million words, according to Forrester research
Eu cred totuși în puterea cuvintelor și în bucuria celor care le citesc. De aceea citesc mult, merg la astfel de conferințe sau la tot felul de cursuri care mă ajută să-mi îmbunătățesc meșteșugul. Sper că cele de mai sus ți-au fost de folos, chiar dacă sunt doar o formă condensată a ideilor inspiraționale pe care am avut ocazia să le ascultăm la TBEX în Irlanda. Dacă ai întrebări specifice sau ai dori să scriu mai multe pe o anumită temă, lasă un mesaj și promit să fac tot ce pot pentru a te ajuta cu mai multe informații sau sfaturi.
Dincolo de asta, o notă bună de final: ce mi s-a mai părut extraordinar a fost modul în care orașul Killarney s-a pregătit pentru această conferință, cu actori și evenimente pe stradă, cu reduceri în multe magazine, restaurante și baruri pentru participanți. Lucruri mici, dar importante pentru a te simți bine venit și a trăi o experiență memorabilă. Am multe motive pentru care aș alege să locuiesc acolo, dar despre asta povestim altădată.
Dacă tot ai ajuns până aici, mai fă un pas
Vrem să cunoaștem lumea în mod responsabil, cu atenție și respect pentru toate formele de viață sau cultură. Nu ne interesează turismul de masă și ne pasă de ceea ce lăsăm în urmă, așa cum ne pasă de ceea ce îți povestim ție. Investim timp în pregătirea articolelor, oferim sfaturi pe baza experiențelor personale, nu umplem blogul cu publicitate și promovăm doar produse sau servicii în care credem sau pe care le folosim. Suntem selectivi și pretențioși în alegerile noastre – din respect pentru tot ceea ce ne înconjoară și din respect pentru cei care ne citesc.
Un mic ajutor din partea ta ne ajută să menținem standardul și spiritul acestui blog. Dacă ceea ce ai citit te-a inspirat, te-a emoționat sau ți-a oferit o informație de care aveai nevoie, dăruiește și tu înapoi un minut și donează pentru a susține LumeaMare. Mulțumim!